اعتصابی که در روزهای اخیر به طور پراکنده در مجتمع نیشکر هفت‌تپه آغاز شده و در روزهای شنبه و یکشنبه نیز ادامه پیدا کرده بود، دوشنبه ۲۵ دی تمام قسمت‌های کارخانه نیشکر هفت‌تپه را فرا گرفت. کارگران که روز ۱۷ دی اعتصاب خود را با وعده‌های مدیر جدید کارخانه شکسته بودند به عملی نشدن وعده‌ها و عدم پرداخت مزدهای معوقه معترض‌اند. کارگران تا جمعه ۲۹ دی به مدیریت مهلت داده‌اند خواسته‌هایشان را برآورده کند.

عکس از آرشیو – تجمع کارگران بازنشسته نیشکر هفت‌تپه

در پی اعتصاب‌های پراکنده روزهای گذشته، یکشنبه ۲۴ دی کارگران بخش‌های کشاورزی، بازرگانی، خدمات، و کارگران رسمی بخش تجهیزات در اعتراض به عدم پرداخت مزدهای معوقه مهرماه سال جاری و بهمن و اسفند ۹۴ دست از کار کشیدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران، یکی از افراد کادر مدیریت شرکت که در میان کارگران حاضر شده بود، از «اوضاع بد اقتصادی کشور» سخن گفت و گفت که مدیریت نیشکر هفت‌تپه نمی‌تواند بابت پرداخت مطالبات کارگران وعده‌ای به آن‌ها بدهد. کارگران در واکنش به این عهدشکنی، نماینده مدیریت را هو کردند و مانع ادامه سخنرانی وی شدند.

یکشنبه شب کارگران شیفت شب کارخانه نیز دست از کشیدند. کارگران اعتصابی گفته‌اند که مدیران آن‌ها را تهدید به اخراج کرده‌اند.

دوشنبه ۲۵ دی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه اعلام کرده که اعتصاب در روز دوشنبه ۲۵ دی از اداره تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات آغاز شده و کارگران سایر بخش‌ها نیز به اعتصاب پیوسته‌اند.

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه کیومرث کاظمی مدیر عامل جدید کارخانه در میان کارگران حاضر شده و وعده پرداخت دستمزدها را داده است. سندیکای هفت‌تپه سخنان مدیریت را «وعده‌های توخالی»  و تکراری خوانده و افزوده است علی‌رغم این وعده‌ها هنوز پولی به حساب کارگران واریز نشده است.

در همین حال خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گزارش داده است که ظاهراْ قرار است مزد مهر کارگران در هفته جاری پرداخت شود. دستمزد معوقه بهمن و اسفند سال ۹۴ کارگران نیز تا پایان هفته پرداخت می‌شود و پرداخت دستمزد آبان ماه هم «در دستور کار» قرار گرفته است. با این حال طبق آخرین اخبار، اعتصاب  ادامه دارد. کارگران تا روز جمعه به مدیریت مهلت داده‌اند تمامی خواسته های آن‌ها را برآورده کند.

اعتصاب شش روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه در ۲۳ آذر با وعده هیأت مدیره کارخانه و فرماندار شوش مبنی بر عملی شدن خواسته‌هایشان به پایان رسید. مدیر عامل کارخانه در پی آن اعتصاب برکنار شد اما سایر مطالبات به جای خود باقی ماند.

کارگران  ۱۵ دی خواسته‌‌های خود را خطاب به مدیرعامل جدید اعلام کردند و در اعتراض به بی‌اعتنایی او به مطالباتشان، دو روز بعد دست به اعتصاب زدند. آن اعتصاب نیز با وعده‌های مدیر عامل جدید متوقف شد.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری هفته گذشته در بیانیه‌ای یادآوری کرده بود که دستمزدهای معوقه کارگران در ایران، یکی از دلایل اعتراض‌های آنان است. در این بیانیه به مجتمع نیشکر هفت‌تپه هم اشاره و به تأکید گفته شده بود که دستمزد کارگران این مجتمع صنعتی پرداخت نشده و به همبن دلیل آن‌ها اعتصاب کرده‌اند.

نیشکر هفت‌تپه اسفند ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. از آن زمان تاکنون دچار مشکلات مالی شده است. دولت حسن روحانی با بازگرداندن نیشکر هفت‌تپه و سایر واحدهای تولیدی که به بخش خصوصی واگذار شده، مخالف است.