مهاجمان مسلح به هتل اینترکانتیننتال کابل، پایتخت افغانستان حمله‌ور شدند و عده‌ای را نیز به گروگان گرفتند. دست‌کم ۱۱ غیرنظامی در این حمله کشته و زخمی شدند هرچند برخی خبرگزاری‌ها شمار بیشتری را قربانی این حادثه معرفی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها طالبان مسئولیت حمله به این هتل را پذیرفته است.

دود از هتل اینترکانتیننتال برخاسته است – یکشنبه، اول بهمن

نیروهای ویژه افغان یکشنبه ۲۱ ژانویه / اول بهمن‌ماه توانستند به گروگان‌گیری خاتمه دهند و هر سه مهاجم به هتل را از پای درآورند. با این حال پیش‌تر حضور چهار مهاجم در این حمله گزارش شده بود.

حمله این سه عضو طالبان شنبه‌شب آغاز شد. نیروهای افغان توانستند شنبه‌شب دو تن از مهاجمان را از پای درآورند و مهاجم سوم نیز ساعات اولیه یکشنبه کشته شد.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که دست‌کم پنج تن از جمله یک شهروند خارجی در این حمله کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند. پیش‌تر آمار تلفات این حمله بیش از این‌ها ارزیابی شده بود. روزنامه واشنگتن پست در گزارشش اعلام کرده که آمار تلفات و زخمی‌ها هنوز به طور دقیق معلوم نشده است. روزنامه بریتانیایی «گاردین» نیز از مرگ دست‌کم ۱۸ تن خبر می‌دهد که به جز چهار تن، بقیه شهروندان خارجی بوده اند.

به گفته دانش، ۱۵۳ تن، از جمله ۴۱ شهروند خارجی نیز در جریان درگیری با مهاجمان از هتل تخلیه شدند.

احمد نایب، مدیر هتل که در این حمله آسیبی ندیده است، به خبرگزاری «رویترز» گفته که مهاجمان از طریق آشپزخانه به قسمت اصلی هتل وارد شده بودند. آنها کارکنان هتل و مهمانان را به گروگان گرفتند.

همزمان با برآمدن خورشید در صبح‌ یکشنبه، ستونی از دود از هتل کانتیننتال کابل برخاسته بود و چندین خودرو زره‌پوش آمریکایی با مسلسل‌های سنگین در کنار واحدهای ویژه نیروهای افغان اطراف هتل موضع گرفته بودند.

سفارت آمریکا درست پیش از این حادثه نسبت به احتمال حمله به هتل‌های کابل هشدار داده بود.

حمله به هتل اینترکانتیننتال در ادامه سلسله‌حملاتی است که در ماه‌های اخیر پایتخت افغانستان را بارها غافلگیر کرده است. طالبان یک بار دیگر در ۲۰۱۱ به این هتل حمله کرده بود.

هرچند هتل اینترکانتیننتال از ۱۹۸۰ دیگر به گروه بین‌المللی هتل‌های اینترکانتیننتال تعلق ندارد، اما هنوز یکی از دو هتل لوکس اصلی کابل است و قرار بود امروز یکشنبه میزبان یک کنفرانس فناوری ارتباطات در کابل باشد. به گفته وزارت ارتباطات افغانستان، بیش از ۱۰۰ مدیر و مهندس فناوری اطلاعات در زمان حمله داخل این هتل بودند.

از زمان حمله انتحاری به سفارت آلمان در مه گذشته که به کشته‌شدن دست‌کم ۱۵۰ تن انجامید، سطح هشدار امنیتی در کابل افزایش یافته است.

طالبان در حالی حمله تروریستی جدیدی در کابل انجام داده که در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از انجام پاره‌ای مذاکرات صلح بین این گروه و نماینده دولت افغانستان منتشر شده بود. ایالات متحده نیز جمعه از این گروه خواسته بود تا با شرکت در مذاکرات صلح با کابل، در حل سیاسی بحران افغانستان مشارکت کند.