مقامات نظامی آمریکا در خاورمیانه متوجه شده‌اند که مدتی‌ست قایق‌های تندرو سپاه، ناگهان ناپدید شده‌اند و دیگر در خلیج فارس مزاحمتی برای آنان ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها خشنودند. فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنترال‌کامند) می‌گوید شاید به این دلیل که آمریکا به سپاه نشان داده که ارتش‌های حرفه‌ای چنین مانورهایی انجام نمی‌هند. سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکایی هم اظهار امیدواری کرده که در آینده آرامش پنج ماه گذشته در خلیج فارس برقرار باشد.

قایق‌های تندرو سپاه در خلیج فارس (عکس: آرشیو) مقامات نظامی آمریکا شگفت‌زده‌اند. چه اتفاقی افتاده؟ وحشت از اقتدار آمریکا یا ترس از لغو برجام؟

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی که جمعه ۲۶ ژانویه/ ۶ بهمن‌ منتشر کرده از ناپدید شدن غیر منتظره قایق‌های تندرو سپاه در خلیج فارس خبر داده:

«قایق‌های تندروی ایرانی که مدت‌ها با مانورهای خطرناک خود برای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس مزاحمت ایجاد می‌کردند، ناگهان ناپدید شده‌اند. ظاهراً حکومت ایران باتوجه به این احتمال که ممکن است دولت آمریکا توافق هسته‌ای را لغو کند، از افزایش تنش‌ها نگران است و به همین جهت تصمیم گرفته به رویارویی خطرناک قایق‌های تندرو سپاه با نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس پایان دهد.»

 نیروی دریایی سپاه پاسداران دارای بیش از ۱۰۰۰ قایق تندرو کلاس عاشورا، طارق، و ذوالجناح است و کنترل آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس را به عهده دارد. کنترل دریایی خزر و عمان نیز به ارتش واگذار شده‌. نیروی دریایی سپاه در بندر عباس، بندر لنگه، بوشهر، ماهشهر و عسلویه مستقر است.

قایق‌های تندرو سپاه در سال‌های گذشته در گروه‌های بیست یا سی‌تایی به ناوهای آمریکایی نزدیک می‌شدند. تنها در سال ۲۰۱۶ قایق‌های تندروی سپاه دست‌کم ۳۵ مورد  برای کشتی‌های جنگی آمریکایی در خلیج فارس ایجاد مزاحمت کردند.

ژنرال ژوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در سفری که در همین هفته به خاورمیانه انجام داد گفته است به دلیل آمادگی و رویکرد حرفه‌ای نیروی دریایی آمریکا در مقابله با چنین مانورهایی، احتمالاً سپاه از انجام عملیات با قایق‌های تندرواش صرف‌نظر کرده است.

بیل اوربان سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکایی نیز گفته است:

«ما نمی‌خواهیم گمانه‌زنی کنیم، با این حال امیدواریم [توقف چنین عملیاتی] در آینده نیز ادامه داشته باشد.»

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که به نیروی دریایی آمریکا دستور داده با تحریکات سپاه پاسداران در خلیج فارس پاسخ نظامی بدهد. تاکنون چنین بوده که کشتی‌های جنگی آمریکا به هشدار اکتفا می‌کردند.

بیشتر بخوانید: