دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه ۸ بهمن/ ۲۹ ژانویه، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی بریتانیایی گفت که حاضر است با امضای یک نسخه «کاملاً متفاوت» و اصلاح‌شده از توافق اقلیمی پاریس، مجدداً به این پیمان جهانی باز گردد.

خروج از پیمان پاریس از جمله شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ و در راستای اجرای سیاست مشهورش مبنی بر «اول آمریکا» بود

ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ITV بریتانیا، پیمان اقلیمی پاریس را برای آمریکا «فاجعه‌بار» توصیف کرد و پیوستن مجدد ایالات متحده به این را در گرو ایجاد «تغییراتی گسترده» در آن دانست.

این اظهارات ترامپ در حالی منتشر می‌شود که مردادماه سال ۱۳۹۶، وزارت امور خارجه آمریکا به طور رسمی به سازمان ملل متحد اطلاع داد که از معاهده اقلیمی پاریس خارج خواهد شد. هرچند آمریکا در بیانیه رسمی خروج، درهای مذاکره را بازگذاشته بود تا در صورت تغییر و بهبود مفاد معاهده به نفع این کشور، مجدداً به این توافق ملحق شود.

اکنون ترامپ در تازه‌ترین موضعگیری خود درباره توافق پاریس، بار دیگر نسبت به امضای نسخه اصلاح‌شده این توافق ابراز تمایل کرده است و نسخه اصلی را «وحشتناک و غیرمنصفانه» خواند.

به نظر ترامپ پیمان پاریس موجب خواهد شد که بیش از شش میلیون شغل در بخش صنعت و بیش از سه میلیون شغل بخش تولید  تا سال ۲۰۴۰ در آمریکا از بین برود. خروج از پیمان پاریس از جمله شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ و در راستای اجرای سیاست مشهورش مبنی بر «اول آمریکا» بود.

هرچند بنابر مفاد توافق پاریس، فرآیند خروج آمریکا از مهم‌ترین توافق بین‌المللی مقابله با تغییرات اقلیمی سه سال به طول می‌انجامد.

دونالد ترامپ پنج‌شنبه ۱۱ خرداد امسال اعلام کرده بود که کشورش دیگر به پیمان اقلیمی پاریس متعهد نیست. این توافق مهم‌ترین پیمان محیط زیستی تاریخ بشری تاکنون و ثمره گفت‌وگوهای سیاسی بین چین و دولت باراک اوباما بود که ۱۹۶ کشور در سال ۲۰۱۵ در پایتخت فرانسه امضا کرده بودند.

خروج آمریکا از توافق اقلیمی پاریس گازهای گلخانه‌ای را به میزان سه میلیارد تن در سال افزایش می‌دهد. گازهای گلخانه‌ای نقش مهمی در گرمایش زمین و ذوب شدن کوه‌های یخی و افزایش سطح دریاها ایفا می‌کنند.


در همین زمینه