جرد گنسر، وکیل باقر و سیامک نمازی اعلام کرده که مقامات جمهوری اسلامی به دلیل سلامت شکننده باقر نمازی – شهروند آمریکایی – ایرانی و پدر ۸۱ ساله سیامک نمازی با مرخصی چهار روزه او از زندان موافقت کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا این خبر را تأیید کرده و خوهان آزادی شهروندان آمریکایی – ایرانی شده که در ایران زندانی‌اند.

باقر نمازی، کارمند بازنشسته ۸۱ ساله یونیسف فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) در ایران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.
باقر نمازی، کارمند بازنشسته ۸۱ ساله یونیسف فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) در ایران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

باقر نمازی دو هفته قبل به دلیل افت فشار خون به بیمارستان منتقل شد. او که ۸۱ سال دارد پیش از انقلاب بهمن ۵۷، استاندار خوزستان و معاون امور محلی و عمران شهری وزارت کشور بود. باقر نمازی که پس از دستگیری پسرش برای پیگیری وضعیت او به ایران سفر کرده بود در فوریه ۲۰۱۶ (اسفند ۱۳۹۴) دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. خبرگزاری فارس علت بازداشت او را «کشف لایه‌های پیچیده فساد اقتصادی و اطلاعاتی گسترده شبکه مرتبط با انگلیس و آمریکا در ایران» اعلام کرده بود.

هیتر نوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه گذشته با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

«ما از آزادی باقر نمازی با توجه به وخامت وضعیت سلامت وی استقبال می‌کنیم اما یادآوری می‌کنیم که آزادی او موقت است. ما خواستار آزادی فوری و کامل خانواده نمازی یعنی باقر و سیامک نمازی به علاوه دیگر شهروندان ‌آمریکایی هستیم که به شکل ناعادلانه در ایران در بازداشت به سر می‌برند.»

سیامک نمازی، ۴۶ ساله، فرزند باقر نمازی مدیر ایرانی آمریکایی دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت نفتی «کرسنت» در امارات بود. نخستین بار خبرگزاری رویترز سال گذشته خبر بازداشت او را منتشر کرد و نوشت: «او در ماه ژوئیه برای دیدار خانواده‌اش از امارات متحده عربی به ایران سفر کرد، اما ممنوع‌الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، اواسط اکتبر ۲۰۱۵ (مهرماه سال ۱۳۹۴) بازداشت شد.»

دستگاه قضایی ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶ (۲۷ مهر ۱۳۹۵) باقر نمازی و سیامک نمازی را به اتهام جاسوسی برای دولت‌های خارجی به در مجموع ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

استیو گلداستاین، معاون وزیر خارجه آمریکا هم آزادی موقت باقر نمازی را اولین گام در جهت آزادی کامل او خوانده و گفته که با توجه به سلامت شکننده او، لازم است که هرچه زودتر برای درمان به آمریکا بازگردد.

به گزارش سی ان ان مقامات آمریکایی می‌گویند واشنگتن در بالاترین سطوح برای آزادی سیامک و باقر نمازی تلاش می‌کند.

در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، نمایندگان دولت او مذاکرات محرمانه‌ای را با هدف آزاد کردن شهروندان ایرانی – آمریکایی زندانی در ایران، از جمله باقر و سیامک نمازی انجام دادند. اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ این مذاکرات ناتمام ماند.

تابستان سال جاری «فارین پالیسی» گزارش داده بود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نامه محرمانه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی خواهان آزادی باقر نمازی شده بود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در خرداد سال جاری از بازداشت باقر و سیامک نمازی به عنوان  «یکی از بدترین موارد نقض حقوق بشر» یاد کرده و خواهان آزادی آنان شده بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور  آمریکا در تیر سال جاری هشدار داده بود که چنانچه جمهوری اسلامی شهروندان آمریکایی را آزاد نکند با «عواقبی جدید و جدی» مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هشدار ترامپ به تهران: ادامه بازداشت آمریکایی‌ها «عواقب جدید و جدی» دارد