رئیس‌جمهور آمریکا و عده‌ای از اعضای ارشد دولت او، دوشنبه ۹ بهمن میزبان سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل بودند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل همکارانش را به یک انبار نظامی در واشنگتن برد و به آن‌ها بقایای موشکی را نشان داد که ایالات متحده آمریکا می‌گوید انصارالله به ریاض شلیک کرده. سپس سفرای کشورهای عضو شورای امنیت در ضیافت ناهار با دونالد ترامپ شرکت کردند. ترامپ یادآوری کرد جامعه جهانی‌ موظف است با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران مقابله کند.

پنجشنبه ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) نیکی هیلی در مقر «آژانس اطلاعات وزارت دفاع ایالات متحده» در حومه واشنگتن

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل بعد از برگزاری برنامه کاخ سفید به خبرنگاران گفته است:

«شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند نیست. پرخاشگری ایران، هم همسایگانش را تهدید می‌کند و هم جامعه جهانی را.»

هیلی سپس به این موضوع اشاره کرد که چنانچه جامعه جهانی تلاش هماهنگی برای تنبیه ایران انجام دهد، ممکن است رئیس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای را به هم نزند. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه ۸ بهمن/ ۲۸ ژانویه در پایان سفرش به اروپا در ورشو گفته بود که با بریتانیا، فرانسه و آلمان بر سر تصحیح برجام به توافق رسیده است. بحث بر سر افزودن مکمل‌هایی به برجام درباره محدود کردن برنامه موشکی ایران و جلوگیری از نفوذ ایران در خاورمیانه است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به دعوت کاخ سفید از سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، بقایای موشک به نمایش درآمده را جعلی و مدرک‌سازی خوانده:

«این بار قطعاتی از موشک را نشان دادند ولی با آرم مؤسسه استاندارد ایران که ما روی بسته‌های غذایی به کار می‌بریم. دوباره تلاش کنید مدرک تولید کنید!»

به گفته نیکی هیلی،سفیر چین در سازمان ملل فقط یادداشت برداشته و اسیلی نـِبـِنزیا، سفیر روسیه هم منشأ ایرانی بقایای موشک به نمایش گذاشته شده را به چالش کشیده است. نیکی هیلی به خبرنگاران گفته است:

«چینی‌ها فقط یادداشت برداشتند. روس ها موضوع را زیر سوال بردند و گفتند موشک‌ها چطور به یمن رسیده؟»

پنجشنبه ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) نیکی هیلی در مقر «آژانس اطلاعات وزارت دفاع ایالات متحده» در حومه واشنگتن بقایای یک موشک را نشان داد و ایران را متهم کرد که با ارسال موشک‌ به یمن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و به همین جهت توافق هسته‌ای را هم نقض کرده است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر سوئیس در تهران  اعتراض خود را نسبت به اظهارت نیکی هیلی درباره ارسال موشک از طریق ایران برای حوثی‌های یمن به اطلاع دولت ایالات متحده آمریکا ابلاغ کرد. امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران گفته است که تهران خواهان دسترسی به بازمانده موشک حوثی‌هاست که خود مستقلاً آن را بررسی کند. به گفته وزیر دفاع، جمهوری اسلامی درخواستی هم در این زمینه برای تسلیم به سازمان ملل تنظیم کرده است.

بیشتر بخوانید: