پس از آنکه رئیس جمهور  آمریکا هرگونه مذاکره با طالبان بعد از بمب‌گذاری‌های مرگبار اخیر را رد کرد، سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز اعلام کرد که در میدان جنگ می‌بایست بر طالبان پیروز شد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در کابل (عکس: آرشیو)

کاخ سفید روز گذشته سفیران کشورهای عضو شورای امنیت را به ضیافت ناهار دعوت کرده بود. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از این ضیافت در سخنانی در جمع خبرنگاران با اشاره به حملات مرگبار به کابل گفته بود آمریکا در حال حاضر آمادگی گفت‌وگو با طالبان را ندارد:

 «جنگ دیگری آنجا در جریان است. آنها دارند چپ و راست مردم بی‌گناه را می‌کشند. بین کودکان و خانواده‌ها بمب‌گذاری می‌کنند. ما تمایلی به گفت و گو با طالبان نداریم. آنچه را که شروع کرده‌ایم به پایان هم می‌رسانیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، بعد از سخنان رئیس جمهور آمریکا، شاه حسین مرتضوی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان هم سه‌شنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن با اشاره به حملات خونبار طالبان به کابل گفته است:

«طالبان با [حمله به کابل] از خط قرمز عبور کرده‌اند و احتمال مذاکرات صلح را از بین برده‌اند. ما باید در میدان نبرد راهی برای رسیدن به صلح پیدا کنیم.»

شاه حسین مرتضوی از اظهار نظر صریح درباره سخنان رئیس جمهور آمریکا خودداری کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم اعلام کرده که طالبان هرگز در پی مذاکره صلح با ایالات متحده آمریکا نیست.

شنبه گذشته طالبان در یک آمبولانس بمبی کار گذاشته بود. در انفجار آمبولانس در نزدیکی سفارتخانه‌های خارجی و دفتر اتحادیه اروپا در کابل دست کم۱۰۰ کشته و بیش از  ۲۳۵ نفر مجروح شدند. یک هفته قبل از این حمله خونبار، طالبان به هتل اینترکانتینتال در کابل حمله کردند و حداقل ۲۵ نفر از جمله تعدادی از اتباع خارجی را به قتل رساندند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان مهر ۹۶/ سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که دولت افغانستان تلاش می‌کند بر اساس مذاکرات بین دولت کلمبیا و شورشیان فارک در آن کشور مذاکرات صلح با طالبان را پیش ببرد. رئیس جمهور افغانستان در آن زمان گفته بود طالبان دو هدف را دنبال می‌‌کند: سرنگونی حکومت و دیگری ایجاد «جغرافیای سیاسی» از طریق کنترل مناطقی که در دست دارد. غنی گفته بود طالبان در دستیابی به این اهداف شکست خورده و با این‌حال تنها راه برای رسیدن به صلح پایدار، مذاکره است. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم گفته بود استراتژی دولت آمریکا در افغانستان آغاز مذاکرات صلح با شورشیان است. اما بعد از حملات خونبار اخیر طالبان، ظاهراً چرخشی در سیاست راهبردی آمریکا در افغانستان پدید آمده است.

یکی از اعضای طالبان اما در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ادعا کرده که حملات خونبار اخیر طالبان رئیس جمهور آمریکا را به تأمل درباره قدرت آنان واداشته است. ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که شبه حقانی در حمله شنبه گذشته طالبان دست داشته.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح سه‌شنبه ۱۰ بهمن آمریکا را متهم کرده است که گروه دولت اسلامی (داعش) را برای «انتقام‌گیری» از مسلمانان در افغانستان مستقر کرده. پیش از این، در ژوئن ۲۰۱۷ وزارت دفاع آمریکا در گزارشی که به کنگره ارائه داده بود اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی به حمایت خود از طالبان و شبکه حقانی ادامه می‌دهد. در این گزارش گفته شده بود حمایت ایران از گروه طالبان و شبکه حقانی اعتبار دولت افغانستان را زیر سوال می‌برد و وضعیت منطقه را بی‌‌ثبات می‌کند.

بیشتر بخوانید: