بنا بر یک گزارش محرمانه در سازمان ملل، د‌ه‌ها کودک در تابستان گذشته در جریان جنگ داخلی یمن جان باخته‌اند. این گزارش ائتلاف نظامی چند دولت عربی به رهبری عربستان و نیز «انصارلله»، گروه شبه‌نظامی شیعیان حوثی یمن را مقصران این کشتار معرفی کرده است. بنا به آمارها، روزانه پنج کودک در یمن کشته یا زخمی می‌شوند.

به کار گرفتن کودکان به عنوان سرباز در یمن رو به افزایش بوده است – عکس یک کودک‌سرباز در کمپ حوثی‌ها، منبع: afp

به گزارش شبکه خبری «الجزیره» که به بخش‌هایی از این گزارش محرمانه دسترسی یافته است، دفتر کودکان و نزاع مسلحانه سازمان ملل مسئول نگارش این گزارش است که ۱۹ ژانویه به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده است.

به گفته کارشناسانی که این گزارش را تهیه کرده‌اند، در فاصله بین ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۱۷ ائتلاف به رهبری عربستان ۶۸ کودک را در بمباران‌هایش کشته و ۳۶ کودک دیگر را زخمی کرده است.

بر اساس این گزارش، روزانه دست‌کم ۲۰ حمله در مدت یادشده از سوی ائتلاف صورت می‌گرفته که برخی از آنها مدرسه‌ها و منازل مسکونی را تخریب کرده‌اند.

مداخله نظامی ائتلاف به رهبری عربستان در ابتدای ۲۰۱۵، پس از کودتای حوثی‌ها و طرفداران علی عبدالله صالح، دیکتاتور پیشین یمن علیه دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری برکنارشده به شکل حملات هوایی آغاز شد. ائتلاف پس از آن دست به محاصره دریایی بندرهای یمن و اعزام سرباز به این کشور نیز زد.

عربستان تنها مسئول کشتار کودکان یمنی نیست. حوثی‌ها نیز در مدت مشابهی مرگ ۱۸ کودک را رقم زده‌اند و ۲۹ کودک دیگر را مجروح کرده‌اند.

ایران از شبه‌نظامیان حوثی حمایت می‌کند و جنگی نیابتی را علیه عربستان در این کشور پیش می‌برد.

معضل کودک‌سربازها

اما کودکان یمنی علاوه بر رویارویی با خطر مرگ در جریان حملات، به عنوان سرباز نیز از سوی دو طرف جنگ به خدمت گرفته شده‌اند.

کودکان یمنی در صف بیمارستان در صنعا – دو میلیون کودک از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند، عکس: afp

بنا بر گزارش سازمان ملل، هم حوثی‌ها و هم ارتش ملی یمن از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌کنند. روند سربازگیری از کودکان به گفته کارشناسان سازمان ملل شدت گرفته است.

بنابر آمارهای منتشرشده از سوی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، تا کنون در جنگ یمن از مارس ۲۰۱۵ به این سو، پنج هزار کودک زخمی یا کشته شده اند. یعنی روزانه به طور متوسط پنج کودک.

یونیسف همچنین هشدار داده که بیش از ۱۱ میلیون کودک یمنی نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند و دو میلیون کودک از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

سازمان ملل وضعیت یمن را «وخیم‌ترین بحران انسانی ساخته دست بشر» در جهان توصیف کرده است.

صحنه جنگ یمن با نزاع بین شبه‌نظامیان تحت حمایت امارات متحده عربی علیه نیروهای هوادار منصور هادی پیچیده‌تر شده است.


در همین زمینه