عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در بروکسل گفت ایران باید ملزم شود که در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت نکند.

عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی
عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی

عادل جبیر پنج‌شنبه ۲۲ فوریه / ۳ اسفند در پارلمان اروپا در بروکسل سخنرانی کرد و در آن به موضوع ایران پرداخت.

وزیر خارجه سعودی در این سخنان بر همکاری کشورها برای ملزم کردن ایران به عدم دخالت در کشورهای منطقه تأکید کرد و گفت: «توافق هسته‌ای کنونی برای تغییر رفتار ایران کافی نیست.»

جبیر خطاب به ایران افزود: «بس کنید، انقلاب تمام شده است.»

او به «دخالت ایران در یمن» اشاره کرد و در این‌باره گفت: «در یمن حوثی‌ها با پشتیبانی ایران همه چیز را نابود و یمن را با قحطی مواجه کردند. آن‌ها در همه جا مین‌گذاری کرده و از رسیدن آب و غذا به شهرها و روستاهای تحت کنترل‌شان جلوگیری کردند.»

در یمن از یک سو عربستان سعودی و متحدانش از دولت عبد ربه منصور هادی حمایت می‌کنند و در سوی دیگر ایران از شیعیان حوثی پشتیبانی می‌کند. جنگ یمن را «جنگ نیابتی» ایران و عربستان سعودی می‌نامند.

سازمان ملل پیش از این، از نقش ایران و عربستان سعودی در دامن‌زدن به فاجعه انسانی در یمن انتقاد کرده بود.

شیعیان حوثی از ۲۰۱۵ بخش بزرگی از یمن را تحت کنترل خود دارند و ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی پس از آن‌که حوثی‌ها صنعا، پایتخت یمن را به تصرف خود در آوردند، در ماه مارس سال ۲۰۱۵ به‌منظور بازگرداندن دولت منصور هادی به قدرت و مقابله با حوثی‌ها در جنگ یمن دخالت کرد.

در چند ماه گذشته شیعیان حوثی چند بار به خاک عربستان سعودی موشک شلیک کردند و آمریکا و عربستان این موشک‌ها را ایرانی دانستند اما ایران چنین اتهامی را رد کرد.

عادل جبیر در بروکسل بار دیگر تأکید کرد که موشک‌های بالستیکی حوثی‌ها از سوی ایران تأمین می‌شود. او گفت حوثی‌ها به مذاکرات بازخواهند گشت و تا حدودی حاضر به این کار هستند چون «این تنها راه ‌حل ممکن است».

جنگ یمن تاکنون ۱۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: