نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف، شهروند بریتانیایی‌ـ‌ایرانی به خاطر اختلاف لندن و تهران بر سر بازپرداخت یک بدهی قدیمی هنوز در زندان اوین مانده است.

نازنین زاغری و همسر او ریچارد رتکلیف

به گزارش رسانه‌های بریتانیایی، دادگاه انقلاب شعبه اوین به نازنین زاغری گفته است که دلیل باقی‌ماندن او در زندان به دلیل مناقشه بریتانیا و ایران بر سر سود بدهی یک قرارداد تسلیحاتی تحقق‌نیافته بین این دو کشور است. این ادعا را «کارزار آزادی نازنین زاغری» مطرح کرده است.

پیش از انقلاب ۱۳۵۷، ایران برای خرید ۱۳۱۵ تانک چیفتنی که پس از انقلاب هرگز تحویل داده نشد، با بریتانیا قراردادی به ارزش ۴۰۰ میلیون پوند بسته بود. ریچارد رتکلیف سال گذشته گفته بود که همسر او – نازنین زاغری – به دلیل اختلافات مالی ایران و بریتانیا بر سر این معامله تسلیحاتی زندانی شده است.

مراجع قضایی ایران اما مدعی اند که نازنین زاغری را به اتهام توطئه برای براندازی جمهوری اسلامی زندانی کرده‌اند.

ریچارد رتکلیف در واکنش به این خبر در گفت‌و‌گو با روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» گفت که

دعوا بر سر نیم درصد یا یک درصد سود آن‌قدرها سنگ بزرگی نیست که ارزش باقی‌ماندن یک مادر، دور از فرزندش در زندان را داشته باشد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا پیش از این گفته بود که «برای آزادی نازنین زاغری، هر سنگی را از این سو به آن سو خواهد کرد.» او در سفر آذرماه به ایران برای آزادی زاغری به رایزنی پرداخت.

همسر نازنین زاغری همچنین گفت که «نازنین نمی‌تواند بیش از این‌ها دوام بیاورد. او هر روز نومیدتر می‌شود.»

کارزار حمایت از آزادی نازنین زاغری همزمان با سفر عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه به لندن بیانیه‌ای در این باره صادر کرد و یک نسخه از آن را برای او نیز فرستاد.

ایران و بریتانیا تا کنون دست‌کم سه دعوی درباره مناقشه مالی‌شان به دادگاه‌های بین‌المللی در لاهه ارائه داده‌اند.

یکی از نگرانی‌های بریتانیا این است که پرداخت مستقیم بدهی به وزارت دفاع ایران می‌تواند تخطی از تحریم‌های آمریکا علیه تهران محسوب شود.


در همین زمینه