شاهدان عینی می‌گویند شنبه پنجم اسفند، یکی دیگر از دختران انقلاب که در حوالی میدان فردوسی بر روی سکو رفته بود، با حمله یک لباس شخصی به پایین پرتاب شده است. او از ناحیه ساعد دچار شکستگی بازو و خونریزی شدید شده و با همین وضعیت بازداشت شد.

دختران خیابان انقلاب، اغلب با ایستادن روی جعبه مخابرات اعتراض می‌کنند

بنا بر گزارش‌ها نام این زن «همراز صادقی» است، او پیش‌تر به دوستان خود اعلام کرده بود که برای اعتراض به خیابان می‌رود. یک شاهد عینی تایید کرده که زنی که بازداشت شده، صاحب عکسی است که به همراز صادقی تعلق دارد.

همراز صادقی

کمیل بوداغی، شاهدی که شرح ماجرا را در فیس‌بوک خود نوشته است توضیح داده که ساعت ۹ که برای قراری باید در دادگاه شهید بهشتی واقع در تقاطع سمیه و سپهبد قرنی، حاضر می‌شد، ماشین خود را روبه روی آموزش و پروش پارک کرده و طبق رویه دادگاه‌ها که بردن گوشی به داخل ساختمان مجتمع قضایی ممنوع است، گوشی موبایل را تحویل داده و برگشته تا مدارک را از ماشین بردارد و دختری با روسری سفیدی در دست بر روی کافو مخابرات آموزش و پرورش نظرش را جلب کرده است.

بنا به نوشته این وکیل، ماموری در صحنه حضور نداشت اما ناگهان عابری که چهره‌ای مذهبی داشته، دختر را با شدت از روی کافو بر زمین کوبیده است. آقای بوداغی که خود را به بالای سر دختر می‌رساند متوجه می‌شود که در اثر همان ضربه استخوان ساعد زن از بالای مچ شکسته و عابر با تلفم همراه خود مشغول تماس با جایی بود و به دختر فحاشی می‌‌کرد. این شاهد با عابر درگیر شده اما آن فرد او را تهدید به دستبند زدن کرده و گفته که زن «غلط کرده که رفته آن بالا و حجاب برداشته.»

در ادامه، چند مامور حراست آموزش و پرورش، به حمایت از شخص ضارب وارد می‌شوند و درگیری صورت می‌گیرد. ماموران قصد بردن دختر به حراست آموزش و پرورش را داشتند اما کمیل بداغی مانع‌ آنها شده است. به نوشته این شاهد عینی، مردمی که برای تماشا جمع شده بودند، از او و زن مصدوم حمایتی نکردند و در نهایت با آمدن ماموران نیروی انتظامی، دختر بازداشت شده است.

از میان ده‌ها زنی که در هفته‌های اخیر به علت اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و به دختران خیابان انقلاب مشهور شده‌اند، دست‌کم نام شش زن مشخص شده است: همراز صادقی، مریم شریعتمداری، شاپرک شجری‌زاده، نرگس حسینی، اعظم جنگروی و ویدا موحد.

نرگس حسینی، یکی از دختران خیابان انقلاب، شنبه پنجم اسفند به سه اتهام محاکمه شد که مهم‌ترین آن «تشویق به فساد» بود. او با دو اتهام دیگر هم روبه‌رو شد: «عدم رعایت حجاب شرعی» و «تظاهر به عمل حرام».

مریم شریعتمداری که روز چهارشنبه سوم اسفند از روی جعبه مخابراتی به پایین پرت شد، در زندان است در حالی که پایش آسیب دیده و آنتی‌بیوتیک به او داده نشده است. گفته می‌شود که مادر او میترا جمشیدزاده هم همراه او در بازداشت است.

نیروی انتظامی تهران، جمعه چهارم اسفند اعلام کرد که تشویق زنان به نداشتن حجاب مشمول بند دوم ماده ۶۳۹ قانون تعزیرات خواهد بود که یک تا ۱۰ سال حبس دارد و قابل تبدیل به مجازات جایگزین حبس نیست.

بر اساس ماده ۶۳۹ قانون تعزیرات «کسی که مرکز فساد یا فحشا دایر یا اداره کند» و یا «کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن را فراهم نماید»، به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

بدین ترتیب نیروی انتظامی مبارزه با حجاب اجباری را که در ایران حاکم است، معادل «فساد و فحشا» دانسته است.

نیروی انتظامی این اقدام را از «جرائم مشهود» دانسته و گفته است «پلیس موظف است با جرم برخورد نماید و شکستن قانون در همه جای دنیا مواجهه پلیس را در پی دارد و اگر نیروی انتظامی با جرم مشهود مقابله نکند، خود مرتکب جرم و تخلف شده و قابل پیگرد قانونی است.»

از این بخش از اطلاعیه پلیس چنین برمی‌آید که اگر یک مأمور انتظامی با تشویق به بی‌حجابی مقابله نکند خود نیز مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.