روسیه همانطور که انتظار می‌رفت پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، بریتانیا و فرانسه که ایران را به عنوان ناقض تحریم‌های تسلیحاتی یمن محکوم می‌کرد، وتو کرد. اگر پیش‌نویس این قطعنامه به تصویب اعضای شورای امنیت می‌رسید، ایالات متحده آمریکا می‌توانست ایران را به عنوان کشوری که صلح و ثبات جهانی را به مخاطره انداخته معرفی کند و زمینه‌های خروج از برجام یا افزودن مکمل‌هایی به آن را تسهیل سازد.

دوشنبه ۷ اسفند/ ۲۶ فوریه شورای امنیت سازمان ملل بعد از اتمام رأی‌گیری درباره تحریم یمن و نقش ایران

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه ۷ اسفند/ ۲۶ فوریه به جای پیش‌نویس قطعنامه‌‌ پیشنهادی آمریکا و فرانسه و شکل تلطیف شده آن که از سوی بریتانیا ارائه شده بود، قطعنامه پیشنهادی روسیه را به تصویب رساندند. بر اساس این قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن گسترش می‌یابد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل ژانویه گذشته قطعاتی از موشکی را که گفته شده بود انصارالله به سوی عربستان سعودی شلیک کرده، در ساختمان وزارت دفاع در واشنگتن به نمایش گذاشت و اعلام کرد که این موشک‌ها ساخت ایران است. مقامات جمهوری اسلامی یک‌صدا این اتهام را رد کرده بودند. نمایش قطعات این موشک‌ها فقط بخشی از تلاش مقامات آمریکایی برای واداشتن ایران به پاسخگویی در برابر حمایت جمهوری اسلامی از انصارالله یمن بود.

در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که بریتانیا آماده کرده بود، از ایران نام برده نمی‌شد. با این‌حال روسیه این پیش‌نویس را هم که ۱۱ رأی آورده بود وتو کرد.

کارشناسان سازمان ملل گزارش داده‌اند که دست‌کم چهار موشک شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها علیه عربستان سعودی «دارای بردی بیش از برد موشک‌های شناخته‌شده یمنی» بوده‌اند. آنها اعلام کرده‌اند که دو موشک شلیک‌شده در ژوئیه و نوامبر سال گذشته به سوی عربستان مانند موشک «قیام ۱» ایران طراحی شده.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران چند ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری در شورای امنیت یک بار دیگر به تأکید اعلام کرد که ایران سلاح در اختیار حوثی‌های یمن قرار نمی‌دهد. او درباره قطعنامه پیشنهادی بریتانیا گفته بود که نه تنها کمکی به مردم یمن نمی‌کند، بلکه «وضعیت‌ را سخت‌تر می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران، بریتانیا را به در پیش گرفتن یک رویکرد متناقض در مورد یمن متهم کرده بود.

بیشتر بخوانید: