احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی متهم به جاسوسی که به اعدام محکوم شده و به تازگی شهروندی سوئد را دریافت کرده است، در نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین در اعتراض به نحوه دادرسی‌اش، از حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی خواسته ترتیبی دهد که کارشناسان بی‌طرف پرونده‌اش را بررسی کنند. ویدا مهران‌نیا به زمانه می‌گوید دادگاه همسرش عادلانه نبوده. او می‌گوید انتظار ندارد که روحانی پاسخ بدهد. همین‌که نامه را بخواند و رسیدگی کند کافی است.

ویدا مهران‌نیا و همسرش احمدرضا جلالی، پزشک محکوم به اعدام در ایران در یک قاب

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شنبه ۱۶ اسفند متن نامه احمدرضا جلالی به حسن روحانی را منتشر کرده است. این پژوهشگر و پزشک ایرانی-سوئدی که به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده، در نامه سرگشاده‌اش به رییس جمهوری اسلامی به حکم صادره و مراحل بازجویی، بازپرسی و نحوه برگزاری دادگاه خود معترض است. جلالی در بخشی از این نامه نوشته است: «آیا اصلا قابل قبول است که حفاظت اطلاعات به پزشکی که از ۱۰ سال قبل ساکن خارج از کشور بوده، اجازه دسترسی به اطلاعات حساس و طبقه بندی شده را بدهد؟»

او با اشاره به وظایف رییس‌جمهوری اسلامی در پاسداری از قانون اساسی و تاکید حسن روحانی بر ضرورت رعایت حقوق شهروندی از روحانی خواسته است ترتیبی دهد که کارشناسان بی‌طرف کلیه اسناد و مدارک پرونده‌اش از جمله اوراق بازجویی‌ها، بازپرسی و دادگاه را بررسی کنند.

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی که در سوئد به سر می‌برد، درباره این نامه به زمانه می‌گوید: «من از قبل در جریان این نامه بودم. احمدرضا به نحوه دادرسی و وضعیت نگهداری‌اش اعتراض دارد. الان نزدیک دو سال است که او آنجاست و با شرایط بدی که اولش انفرادی بوده و بعد هم با عدم دسترسی به وکیل همراه شده و هزار مشکل دیگر روبه‌رو بوده و هست. وضعیت دادگاهی که برای احمدرضا تشکیل دادند هم کاملا غیرعادلانه بوده است و اصلا به دفاعیات او توجه نکرده‌اند.»

او می‌گوید که خودش هم تا به حال چندین بار نامه نوشته است (نامه همسر احمدرضا جلالی به معاون روحانی: دادگاه همسرم نمایشی بود) اما امیدوار است این بار باز هم اگر جوابی از رییس جمهوری نیامد، «لااقل نامه احمدرضا را بخواند تا ببیند او در چه شرایطی نگهداری شده و چگونه اتهام‌هایی واهی به او وارد کرده‌اند.»

احمدرضا جلالی آوریل دو سال پیش به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز برای شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرده بود که بازداشت و به اوین منتقل شد. او به اتهام جاوسی به اعدام محکوم شده است.
دادستان تهران در ۲ آبان ۱۳۹۶ حکم اعدام او را تأیید کرد.
در یک فایل صوتی که در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ در یوتیوب منتشر شد، صدای منسوب به جلالی شنیده می‌شود که می‌گوید در زمان حبس انفرادی او را دو بار وادار کرده‌اند در برابر دوربین با خواندن بیانیه‌هایی که بازجوها از قبل آماده کرده بودند «اعتراف» کند.
شبکه خبر صدا و سیما ۲۶ آذر ۱۳۹۶ برنامه‌ای به اسم «تیشه بر ریشه» بخشی از این «اعترافات» را پخش کرد، اما مدرکی که نمایانگر درستی اطلاعات برنامه باشد ارائه نداد.
احمد رضا جلالی از حق داشتن وکیل مستقل و دادگاه علنی محروم بود.
سه‌شنبه ۱۶ اسفند او در نامه‌ای به حسن روحانی به بازجویی‌ها، بازپرسی و نحوه برگزاری دادگاه اعتراض کرده و از رئیس جمهوری اسلامی خواسته است که ترتیبی دهد تا کارشناسان بی‌طرف پرونده او را بررسی کنند.
ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی درباره این  نامه به زمانه می‌گوید:
«امیدوارم روحانی بتواند یک هیات بی‌طرف را مامور رسیدگی به این پرونده بکند نه اینکه قاضی ابوالقاسم صلواتی آنجا بنشیند و هر روز حکم و برگه‌ای را که بازجوها به او می‌دهند امضا بکند.»
۱۷۵ برنده جایزه نوبل در نامه‌ای به غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل خواستار آزادی احمدرضا جلالی شدند. برندگان جایزه نوبل در نامه خود کار این پژوهشگر ایرانی را برای بشریت «سودمند» خوانده‌اند.

مهران‌نیا همچون گفت‌و‌گوی قبلی خود با زمانه بار دیگر بر سندسازی علیه همسرش تاکید می‌کند و می‌گوید: «یک سری سندسازی کرده‌اند و آنها را در پرونده‌اش گذاشته‌اند. در واقع آنها احمدرضا را قربانی به قول خودشان “بی‌کفایتی” وزارت اطلاعات کرده‌اند این‌طور که چند نفر دانشمند هسته‌ای قبلا ترور شده‌اند و در حالی که قبلا گفته‌ بودند اسامی اینها را سازمان انرژی اتمی بر اثر بی‌توجهی وزارت اطلاعات داده است، الان می‌گویند که او (احمدرضا) اسامی آنها را داده و در ترورشان همکاری داشته است. اساسا برای این اتهام هم نه سند و مدرکی وجود دارد نه چیزی. تنها یک سناریو است که با اعترافات ساختگی ایشان آن را پیش برده‌اند.»

او در مورد اتهام جاسوسی به احمدرضا جلالی هم می‌گوید که در این مورد نیز هیچ سند و مدرک مشخصی وجود ندارد: «دادگاهی که برای احمدرضا تشکیل می‌شود باید مدارک علیه او را نشان بدهد. نمی‌شود که صرفا بر اساس اتهامات وارد شده به هر ایرانی بگویند فعالیتش یا مثلا مصاحبه‌ای که کرده اقدام علیه امنیت ملی است.»

ویدا مهران‌نیا درباره اعطای تابعیت سوئدی به احمدرضا جلالی نیز می‌گوید: «امیدوارم این مساله بتواند شرایط او را تغییر بدهد. حالا احمدرضا شهروند سوئد هم به حساب می‌آید و طبعا مسئولان جمهوری اسلامی باید در قبال سوئد هم مسئول و پاسخگو باشند. آنها احتمالا دیگر نمی‌توانند بر اساس همین اتهامات واهی کار خودشان را پیش ببرند و باید سند و مدرک ارائه کنند.»

نگرانی از وضعیت جسمانی احمدرضا جلالی

بر اساس خبرهای منتشر شده از بند چهار زندان اوین، وضعیت جسمی احمدرضا جلالی مساعد نیست.

ویدا مهران‌نیا ضمن تایید این اخبار به زمانه می‌گوید: «احمدرضا مشکل جسمانی دارد. اول این‌که وزنش به طور غیرطبیعی کم شده است. خیلی کم شده. در حالی که قبلا ۸۲ کیلو بود الان شده است ۵۷ کیلو. ما نمی‌دانیم چرا این‌طوری‌ست در حالی که او غذا هم می‌خورد. یک مدتی قبلا در اعتصاب بود، پارسال. اما در حال حاضر اعتصاب غذایی هم ندارد و به همین خاطر دلیل این کم شدن وزن را متاسفانه ما نمی‌دانیم که چیست. چند بار هم قرار بوده او را دکتر ببرند که هنوز انجام نشده.»

به گفته مهران‌نیا، احمدرضا جلالی همچون دیگر زندانیان یک بار به بهداری زندان اوین مراجعه کرده و او را ویزیت کرده‌اند و با وجود تاکید بر ضرورت انجام روند درمان خارج از زندان هنوز این اتفاق نیفتاده است: «البته خب خود احمدرضا دکتر است و خودش از وضعیت بیرونی و نشانه‌هایی که بروز می‌کند آگاه است اما آن دکتر بیشتر از یک ماه پیش ویزیت کرده و از آن زمان هیچ جایی نفرستاده‌اند او را. نه بیمارستانی نه آزمایشگاهی نه تستی …. چون امکانات بهداری اوین هم خیلی محدود است و در عمل به درد نمی‌خورد آنجا رفتن.»

او خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر درباره وضعیت احمدرضا جلالی شده و به زمانه می‌گوید: «در مورد وضعیت احمدرضا بگویید چون او خیلی حالش بد است و امیدوارم که مسئولان رسیدگی بکنند چون در حاضر با توجه به شرایطی که وجود دارد ما نگران هستیم یک وقت توموری چیزی وجود داشته باشد و مشکلی جدی برایش پیش بیاید.»

مهران‌نیا درباره ارتباط با همسرش در زندان نیز می‌گوید: «ما هر روز با او در تماس هستیم و او از زندان تماس می‌گیرد چون در بند چهار عمومی و در کنار دیگر زندانیان سیاسی از جمله عبدالفتاح سلطانی، وکیل دربند دادگستری نگهداری می‌شود و این امکان را دارد که تماس بگیرد.»

متن کامل نامه احمدرضا جلالی به حسن روحانی در تریبون زمانه


  • در همین زمینه