استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته بریتانیایی و یکی از دانشمندان نام‌آور جهان شامگاه گذشته در خانه‌اش در شهر کمبریج در۷۶ سالگی درگذشت. نظریه‌های او تحولی در دنیای فیزیک و کیهانشناسی پدید آورد.

استیون هاوکینگ، فیزیکدان فقید بریتانیایی و یکی از دانشمندان نام‌آور جهان

لوسی، رابرت و تیم فرزندان هاوکینگ چهارشنبه ۱۴ مارس/ ۲۳ اسفند با انتشار خبر مرگ پدرشان به رسانه‌های بریتانیایی گفته‌اند که هاوکینگ دانشمندی بزرگ و مردی فوق‌العاده بود و آثارش برای سال‌های طولانی باقی خواهد ماند.

نبوغ هاوکینگ از یک سو و از سوی دیگر معلولیت جسمانی‌اش از او یک چهره رسانه‌ای و منبع الهامی برای انسان‌ها در سراسر جهان ساخت.

در سال ۱۹۸۸ هاوکینگ با انتشار کتاب «تاریخچه زمان، از مه‌بانگ تا سیاهچاله‌ها» که بیش از یک میلیون نسخه آن به فروش رسیده به یکی از سرشناس‌ترین دانشمندان جهان بدل شد.

هاوکینگ در سال ۱۹۶۸ از مخالفان جنگ ویتنام بود، در سال ۲۰۱۴ خواهان پایان دادن به جنگ سوریه شد و از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود. هاوکینگ درباره جنگ سوریه گفته بود:

 «ما باید از هوش انسانی‌مان برای پایان دادن به این جنگ بهره ببریم. من که خودم یک پدرم، وقتی رنج کشیدن بچه‌های سوری را می‌بینم، با خود می‌گویم: دیگر بس است.»

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم مخالفت او با دونالد ترامپ در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای یافت.

هاوکینگ در سال ۱۹۴۲ متولد شد. تأثیر او بر فیزیک را با اسحاق نیوتن مقایسه کرده‌اند. او در آثارش نسبیت و طبیعت مکان و زمان را بررسی می‌کند. فیزیک کوانتومی و رفتار ذرات در فضا، حرکت و اصابت آن‌ها به یکدیگر و سهم ذرات در شکل‌گیری کهکشان‌ها نیز مورد توجه ویژه او قرار داشت.

استیون هاوکینگ صاحب کرسی ارشدی در دانشگاه کمبریج و یکی از اعضای افتخاری جامعه سلطنتی هنر بود. «جایزه پیشگامان علم در فیزیک بنیادی»، «مدال جامعه سلطنتی هنر»، «جایزه شاهدخت آستوریاس» اسپانیا و جایزه آلبرت اینشتین در فیزیک نظری را هم به دست آورده بود. هاوکینگ اما از جایزه نوبل برای فیزیک بی‌نصیب ماند.

پزشکان در سال ۱۹۶۳ تشخیص دادند هاوکینگ به بیماری کشنده  ALS مبتلاست. در اثر این بیماری عضلات فرد می‌میرند و فرد دچار فلج کامل می‌شود. هاوکینگ که قدرت تکلم را از دست داده بود با کمک دستگاه صحبت می‌کرد. «صدای رباتی» او به یکی از ویژگی‌هایش تبدیل شده بود.

این دانشمند برجسته خداناباور بود. از سخنان اوست:

«پیش از آنکه ما علم را بفهمیم، طبیعی بود که به خلقت جهان توسط خدا باور داشته باشیم. اما امروز علم توضیح متقاعدکننده‌تری ارائه می‌کند.»

هاوکینگ درباره هدف پژوهش‌های علمی‌اش گفته بود:

«هدف من ساده و سرراست است. می‌خواهم هستی را به طور کامل درک کنم و بفهمم که چرا چنین است که هست و اینکه چرا هستی در وجود آمده است.»