از میان ۵۱۷ اعدامی که سازمان حقوق بشر ایران از وقوع آنها در سال ۲۰۱۷ خبر داده، ۳۱ مورد اعدام در ملاء عام انجام شده است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران این اعدام‌ها در ۱۵ استان ایران انجام شده‌اند و بیشترین آنها در استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی بوده است (هر کدام چهار مورد).

جدول توزیع جغرافیایی اعدام‌های در ملاء عام در ایران در گزارش سازمان حقوق بشر ایران

اعدام‌های در ملاء عام همواره مورد انتقاد افراد، نهادها و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر و مبارزه با اعدام بوده‌اند و سازمان ملل هم بارها نسبت به اجرای این مجازات هشدار داده و آن را محکوم کرده است.

در همین زمینه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش سال ۲۰۱۷ خود به مجمع عمومی این سازمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفته جامعه جهانی همچنان با جدیت مخالف رفتار غیر انسانی، بی‌رحمانه، ضدبشری و تحقیر آمیز اعدام در ملاء عام است.

سازمان حقوق بشر ایران در دهمین گزارش سالانه خود درباره اعدام در ایران، در بخش مربوط به اعدام در ملاء عام آورده است: «علی‌رغم انتقادهای بین‌المللی، حکومت ایران در سال ۲۰۱۷ نیز به اجرای اعدام‌های در ملاء عام ادامه داده است. اعدام‌های در ملاء عام بار‌ها توسط سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است. پیشتر هم دبیرکل سازمان ملل و هم گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در گزارش‌های‌شان خواستار منع اجرای حکم اعدام در ملاء عام شده‌اند.»

با وجود این انتقادهای جدی اما قوه قضاییه جمهوری اسلامی تنها در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷، حکم اعدام در ملاء عام شش نفر را در شهرهای مختلف ایران به اجرا گذاشت

۳۱ اعدام انجام شده در ملاء عام در سال ۲۰۱۷ در ایران اما از طریق آویزان کردن فرد محکوم انجام شده است. زمان‌ این اعدام‌ها هم اغلب به منظور جلب توجه عمومی از چند روز یا چند هفته پیش از اجرا اعلام شده‌اند.

همچنین بعضی تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی نشان می‌دهند اجرای اعدام در ملاء عام در حضور کودکان صورت گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران بیشتر کسانی که در سال ۲۰۱۷ در ملاء عام اعدام شدند با اتهام قتل عمد به اعدام (قصاص نفس) محکوم شده بودند. پس از آن تجاوز یا آزار و اذیت جنسی و محاربه، اتهامات افرادی بوده است که در ملاء عام اعدام شده‌اند.

اعدام در ملاء عام از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران است که در جریان آن حرمت انسانی فرد محکوم و شأن انسانی تماشاگران، همزمان نقض می‌شود.


  • در همین زمینه