سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود هشدار داده است که فعالیت‌های بشری به تخریب روزافزون طبیعت و کاهش تنوع زیستی بر زمین انجامیده و تأمین آب سالم،‌ غذای کافی و انرژی را برای ساکنان سیاره دشوارتر می‌کند.

در صورت ادامه روند کنونی، نیمی از گونه‌های پرندگان آفریقا تا پایان قرن منقرض خواهند شد

این گزارش که به تازگی منتشر شده است،‌ هشدار می‌دهد که:

«تنوع زیستی، گوناگونی ضروری شکل‌های حیات روی زمین، در تمام مناطق دنیا رو به کاهش است. این گرایش نگران‌کننده کیفیت زندگی مردمان سرتاسر سیاره را به خطر می‌اندازد.»

بیش از ۵۵۰ کارشناس محیط زیست از ۱۲۹ دولت جهان در این گزارش هشدار داده‌اند که کاهش تنوع زیستی تا ۲۰۵۰ به تهدیدی عظیم بدل خواهد شد و در کنار آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا و جنگل‌زدایی برای کشاورزی، تخریب زیست‌محیطی را افزایش خواهد داد.

گزارش سازمان ملل که به چهار بخش منطقه‌ای درباره آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و اقیانوسیه، آفریقا،‌ اروپا و آسیای مرکزی تقسیم می‌شود،‌ این پدیده را در تمام نقاط زمین جز قطب‌های شمال و جنوب و آب‌های بین‌المللی بررسی کرده است.

گرمایش جهانی زمین که تحت تأثیر مستقیم فعالیت‌های بشری و انتشار گازهای گلخانه‌ای است،‌ یکی از عوامل اصلی از بین‌رفتن تنوع زیستی زمین در کنار آلودگی و صید غیرمجاز محسوب می‌شود.

این گزارش عنوان کرده که هشت رودخانه از ۱۰ رودخانه حاوی بالاترین میزان پلاستیک در آسیا قرار دارند. ماهیگیری بیش از حد مجاز در منطقه آسیا‌ـ‌اقیانوسیه به شیوه کنونی باعث خواهد شد که تا نیمه قرن دیگر ماهی‌ای برای صید باقی نماند.

این پژوهش همچنین هشدار داده که فیل‌های آفریقا و نیز برخی گونه‌های کمیاب شاپرک و حلزون در اروپا رو به انقراض می‌روند.

بر اساس یکی دیگر از یافته‌ها،‌ گرمایش زمین طبق روند کنونی تا ۲۱۰۰ باعث از بین‌رفتن بیش از نیمی از گونه‌های پرندگان و پستانداران آفریقا خواهد شد.

در اروپا و آسیای مرکزی تالاب‌ها و آبخیزها از ۱۹۷۰ تا کنون به نیمی از مساحت پیشین کاهش یافته‌اند.

پلنگ برفی،‌ یکی از گونه‌های رو به انقراض طبیعت قرقیزستان

خبرهای خوب زیست‌محیطی

این گزارش خبرهای خوبی نیز در بردارد.

بر اساس پژوهش‌ها،‌ مساحت جنگل‌ها در چین و دیگر کشورهای آسیای شمال شرقی ۲۲,۹ درصد افزایش یافته است. همچنین پارک‌ها و مناطق محافظت‌شده در بسیاری از مناطق جهان رو به افزایشند.

حیواناتی همچون وشق ایبری،‌ گربه وحشی بومی جزیره ایبری جنوب اروپا، و‌ پلنگ و ببر آمور،‌ دو گربه‌سان دیگر بومی خاور دور روسیه و شبه‌جزیره کره و شمال چین نیز از خطر انقراض رهایی یافته اند.


بیشتر بخوانید