در اصلاحاتی که به تازگی از سوی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام شد، سن اجباری ورود کودکان به مدارس از شش سالگی به سه سالگی کاهش یافت.

این مصوبه از ابتدای سال تحصیلی ۲۰۱۹ اجرایی خواهد شد.

به گزارش بخش بین‎المللی بی بی سی، با این تغییر فرانسه جزو کشورهایی در اروپا قرار می‎گیرد که پایین‎ترین سن اجباری ورود به مدارس را دارند.

هر چند این تصمیم شمار کمی از کودکان فرانسوی را تحت تأثیر قرار می‎دهد. در حال حاضر شمار زیادی از خانواده‌های فرانسوی به طور داوطلبانه کودکانشان را از سن سه سالگی به مهدکودک می‌فرستند.

آمار و ارقام دولت نشان می‌دهد تنها ۲،۴ دهم درصد از کودکان این کشور در سن سه سالگی برای حضور در مهدکودک ثبت نام نشده‎اند.

مکرون در گفتگو با «لوموند» ابراز امیدواری کرده که از سال ۲۰۱۹، با کاهش سن اجباری ورود به مدرسه، نابرابری را در سیستم آموزشی فرانسه از بین ببرد.

در پاریس ۹۳ درصد کودکان سه ساله در مهد کودک ثبت نام می‎شوند. اما این آمار در مستعمرات فرانسه، بسیار کمتر است.

سن اجباری ورود به نظام آموزشی در مجارستان سه سالگی و در سوئیس و لوکزامبورگ و ایرلند شمالی چهارسالگی است. برخی کشورهای اروپایی از جمله سوئد و فنلاند سن ورود کودکان به مدارس را هفت سالگی در نظر گرفته‎‌اند.

درباره سن ورود کودکان به مدارس اختلاف نظرهایی وجود دارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که بچه‌هایی که دیرتر به مدرسه می‌روند کمتر به درس بی‎توجه یا بیش‌فعال بوده‌اند.

در فلاند و استونی -دو کشوری که از نظر تحصیلکردگان شان در اروپا موفق‎ترند- کودکان از سن هفت سالگی به مدرسه می‎روند. هر چند کودکان در این دو کشور معمولاً به مهدکودک می‎روند، جایی که آموزش از طریق بازی منتقل می‎شود. اندازه کلاس‎ها نیز در این دو کشور کوچک تر است.