حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی یک روز بعد از نشست خبری مشترک رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در کاخ سفید درباره توافق هسته‌ای با ایران، در سخنانی که چهارشنبه ۵ اردیبهشت در تبریز ایراد کرد، دونالد ترامپ را مورد خطاب و عتاب قرار داد، از رئیس جمهور آمریکا به عنوان یک کاسب و تاجر و برج‌ساز طمع‌کار یاد کرد که طمع عقل او را ربوده و از «سیاست و حقوق» سررشته‌ای ندارد.

تبریز، ۵ اردیبهشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی

رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری مشترکش با رئیس جمهور فرانسه که سه‌شنبه ۲۴ آوریل/ ۴ اردیبهشت در کاخ سفید برگزار شد از برجام به این دلیل که برنامه موشکی ایران را در برنمی‌گیرد، به عنوان یک «توافق وحشتناک» و «جنون‌آمیز» و «مضحک» نام برد. ترامپ همچنین اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه به مذاکرات درباره مکمل‌های برجام در زمینه محدود کردن نفوذ ایران در سوریه بستگی دارد. مکرون گفت به توافق جداگانه‌ای در این زمینه نیاز است.

حسن روحانی در مراسم افتتاحیه رسمی رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ در صدد پاسخگویی به ترامپ برآمد:

«آیا طمع عقل را از شما ربوده است؟ به صراحت می‌گویید با پول دیگران می‌مانید. پس شما جیره‌خوار دیگران هستید. ارتش شما به دنبال منبعی است تا بدزد و ارتزاق کند. این برای شما حیثیت شد؟ می‌گویید پول بدهید در سوریه می‌مانیم و اگر پول ندهید می‌رویم. اگر ما نباشیم شما در یک هفته نیستید چرا نیستند؟ ما حافظ عراقیم. ملت عراق حافظ عراق است. ما آماده‌ایم حافظ عربستان باشیم. ملت عربستان حافظ عربستان است. اتفاقاً اگر شما تشریفتان را برای همیشه ببرید امنیت کامل را در منطقه برقرار می‌شود.»

واشنگتن چهارشنبه ۲۵ آوریل / ۵ اردیبهشت میزبان آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل است. وزارت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که در این سفر لیبرمن با جیمز متیس، وزیر دفاع اسرائیل و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و تعدادی از اعضای سنای آمریکا دیدار و گفت‌وگو می‌کند. گسترش حضور ایران در سوریه در کانون این گفت‌وگوها قرار دارد. اسرائیل در پی تضمین امنیتش در قبال هرگونه توافقی با ایران است. روحانی بدون آنکه به حضور سپاه قدس در سوریه و هزینه‌های آن برای ایران اشاره کند، گفت برجام نمایانگر صداقت و حسن نیت ایران بوده است:

 «می‌گویید با فلان رهبر کشور اروپایی برای یک قرارداد هفت جانبه تصمیم می‌گیرید. با چه اجازه‌ای؟ ما حسن نیت خود را به دنیا نشان دادیم. به دنیا نشان دادیم که ایران‌هراسی دروغ بود. ما ثابت کردیم که آمریکا و اسراییل طی ده‌ها سال دروغ می‌گفتند. ما راستگویی ایران را تحت عنوان برجام ثابت کردیم.»

روحانی، آمریکا را به عهدشکنی و کارشکنی در برخورداری ایران از مزایای برجام متهم کرد:

«اینکه بانک‌های دنیا را برای کار با ایران تهدید می‌کنید، اینکه مانع سرمایه‌گذاری کارآفرینان هستید، این‌که هر روز با یک بیان نادرست نسبت به مردم مسلمان از جمله ایران برایشان مانع می‌تراشید بر خلاف عهدتان در جامعه است.»

رئیس جمهوری اسلامی در پایان این بخش از سخنانش ادعا کرد که جمهوری اسلامی در پی تعامل گسترده با جهان است:

«همواره گفته‌ایم راه‌حل صحیح برای مسائل، راه‌حل برد ـ برد است. اگر کسی فکر کند که باید به نفع خود و ضرر دیگری عمل کند توافقی پایدار نمی‌ماند.»

بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، اسرائیل اعلام کرده بود که امنیت این کشور تا ۲۵ سال آینده تضمین است.  علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی درباره اسرائیل که بعد از توافق هسته‌ای ایراد کرده بود گفته بود «اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.» در روزهای گذشته فرماندهان ارشد نظامی ایران از جمله فرمانده ارتش هم این عبارت را تکرار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: