مجلس سنای ایالات متحده آمریکا مایک پمپئو، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به‌عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا پذیرفت.

مایک پمپئو کاندید منتخب دونالد ترامپ برای مسند وزارت خارجه رای اعتماد آورد؛ عکس : Gage Skidmore

مایک پمپئو کاندید منتخب دونالد ترامپ برای مسند وزارت خارجه، مجلس سنا را به اختلاف انداخته بود و مذاکرات برای انتخاب او پرتنش بودند. اما نهایت روز پنج‌شنبه ۲۶ آوریل / ۶ اردیبهشت او با رأی ۵۷ موافق و ۴۲ مخالف وزیر خارجه امریکا شد. همه جمهوری‌خواهان و شش نماینده دمکرات و یک نماینده مستقل به او رأی مثبت دادند.

پمپئو هفتادمین وزیر خارجه ایالات متحده است و ساعت ۱۴ به وقت محلی در واشنگتن دی‌سی مقابل قاضی دادگاه عالی آمریکا، ساموئل آلیوتو، سوگند یاد کرد که وظایف این مسند را آنچنان که از او خواسته شده انجام دهد.

روز جمعه، در اولین مأموریت سیاسی در مقام وزیر خارجه، پمپئو به بروکسل خواهد رفت تا در نشست ناتو شرکت کند.

ترامپ تصدی مقام وزارت خارجه را به پمپئو تبریک گفت : «اینکه یک خدمتگزار فوق‌العاده بااستعداد، باانرژی و باشعور وزارت  خارجه را هدایت می‌کند، سرمايه باورنکردنی‌ای برای کشور ما در این زمان حیاتی در تاریخ خواهد بود. او همیشه منافع آمریکا را در اولویت اول قرار خواهد داد.»

پمپئو سه هفته پیش، پیش از اینکه رأی اعتماد بیاورد از طرف دونالد ترامپ مأمور شد تا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در مورد مذاکرات این کشور با آمریکا، دیدار و گفت‌وگو کند.

پیشینه ضد برجام پمپئو از مسائلی بود که هنگام بررسی صلاحیت در مجلس سنا مطرح شد. پمپئو در جلسات پرسش و پاسخ در مجلس سنا تأیید کرد که اگر وزیر شود به طور یک‌جانبه از برجام خارج نخواهد شد و به دنبال اصلاح برجام خواهد بود.

پمپئو جایگزین رکس تیلسون می‌شود که ماه گذشته ترامپ او را اخراج كرد.تیلرسون که تجربه قبلی کار سیاسی نداشت، اغلب با ترامپ بر سر برجام اختلاف داشت.

پمپئو، ۵۴ ساله در حوزه سیاست خارجی تجربه کاری ندارد و بیشتر تجربه کاری او مربوط به فعالیت حزبی در جنبش نئومحافظه کار «تی پارتی» که در حزب جمهوری‌خواه شکل گرفت است.

او از سال ۲۰۱۰ وارد سیاست شد و کرسی نمایندگی مردم ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان را ابه دست آورد. پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، پمپئو به ریاست سازمان سیا منصوب شد.

او رابطه نزدیکی با ترامپ دارد و یک سال و نیم گذشته هرروز گزارش روزانه سازمان‌های امنیتی آمریکا را به دفتر رئیس‌جمهوری فرستاده و در بسیاری از روزها خودش به کاخ سفید رفته تا با ترامپ دیدار کند.

نمایندگان جمهوری‌خواه نزدیکی شخصی مایک پمپئو با ترامپ را یک مزیت می‌دانند و می‌گویند در حوزه سیاست خارجی موجب پیش رفتن کارها و همبستگی بیشتر بین رئیس‌جمهوری و وزیرش می‌شود.


در همین زمینه