یک روز بعد از تأیید صلاحیت مایک پمپئو در مجلس سنا، وزیر خارجه جدید ایالات متحده آمریکا برای شرکت در اجلاس ناتو به بروکسل سفر کرد. تقویت ناتو، مقابله با روسیه و بحران سوریه در دستور کار مهم‌ترین متحدان نظامی آمریکا در قاره اروپا قرار دارد. وزیر خارجه آمریکا سپس به عربستان سعودی، اردن و اسرائیل سفر می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

مایک پمپئو افسر سابق ارتش آمریکا که زمانی نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان بود و تا پیش از این ریاست سازمان سیا را به عهده داشت، یکی از سیاستمداران وفادار به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست که اکنون به جای رکس تیلرسون، تصدی وزارت خارجه آمریکا را با رأی نمایندگان مجلس سنا به عهده گرفته است. این نخستین بار است که پمپئو در اجلاس ناتو در بروکسل شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات آمریکایی در اجلاس ناتو که جمعه ۲۷ آوریل/ ۷ اردیبهشت در بروکسل برگزار می‌شود، بحران اوکراین، مداخلات روسیه در گرجستان و حضور نظامی این کشور در سوریه و همچنین ارتقای امنیت مرزهای جنوبی اتحادیه اروپا به بحث گذاشته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که گروه دولت اسلامی (داعش) تحرکاتی را در آفریقا آغاز کند. انتظار می‌رود که در اثر این تحرکات، همراه با بحران خشکسالی و کمبود غذا، یک جابجایی جمعیتی بزرگ در آفریقا اتفاق بیفتد. اتحادیه اروپا در صدد است با تقویت امنیت مرزهایش با آفریقا مانع از هجوم پناهجویان آفریقایی به قاره سبز شود. اجلاس ناتو زمینه‌های برگزاری اجلاس دیگری با شرکت رهبران کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا در تابستان سال جاری را فراهم می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در اجلاس پنجشنبه ۲۷ آوریل ناتو در بروکسل یک بار دیگر درخواست آمریکا برای تخصیص ۲ درصد از درآمد سرانه کشورهای اروپایی به بودجه دفاعی‌شان تا سال ۲۰۲۴ را مطرح خواهد کرد.

مایک پمپئو پنجشنبه ۲۶ آوریل/ ۶ اردیبهشت واشنگتن را به مقصد بروکسل ترک کرد. او در جمع خبرنگاران گفته است که مقصد بعدی او عربستان سعودی، اردن و اسرائیل است. علاوه بر بحران‌های یاد شده، توافق هسته‌ای با ایران نیز در نخستین سفر وزیر خارجه جدید آمریکا به اروپا و خاورمیانه به بحث گذاشته می‌شود. پمپئو مانند ترامپ از مخالفان سرسخت برجام است. رئیس جمهور آمریکا به سه قدرت اروپایی تا ۱۲ مه فرصت داده مکمل‌هایی برای نظارت بر برنامه موشکی سپاه و محدودیت دائمی غنی‌سازی اورانیوم در ایران (بند غروب) در نظر بگیرند.

شنبه ۲۸ آوریل/ ۸ اردیبهشت پمپئو در سفرش به عربستان سعودی با ملک سلمان پادشاه سعودی و عادل جبیر، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: