این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که یک‌شنبه نهم اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید به‌روز شود.

دانشگاه علامه: اعتراض به پولی شدن دانشگاه و امنیتی شدن دانشگاه

اعتراض به خصوصی‌سازی خدمات دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران بار دیگر آغاز شد. دانشجویان معترض نوشته‌های در اعتراض به صدور احکام قضایی و زندان برای دانشجویان و همچنین کالایی شدن آموزش در دست داشتند.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران به پولی شدن و پرونده سازی برای دانشجویان اعتراض کردند

تعدادی از دانشجویان عضو شوراهای صنفی دی و اسفند سال گذشته همزمان با اعتراض‌های متعدد در ایران بازداشت شدند. به گفته محمود صادقی نماینده تهران در مجلس برای حداقل ۵۰ تن از این دانشجویان پرونده قضایی تشکیل شده است.

معترضان در دانشگاه علامه طباطبایی تهران نام برخی از دانشجویانی که توسط قوه قضائیه به زندان محکوم شدند را بر روی کاغذ نوشته و خواستار لغو این احکام و برخورد امنیتی با دانشگاه و دانشجویان شدند.

بازگشت کلاه‌زردها

اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق پس از آنکه وعده‌های مسئولان وزارت نیرو مبنی بر تغییر وضعیت آنان عملی نشد، بار دیگر از شهرهای مختلف راهی تهران شدند و مقابل ساختمان وزارت نیرو تجمع کردند. از استان‌های مختلف به تهران آمدند و مقابل وزارت نیرو تجمع کردند.

کلاه‌زردهای وزارت نیرو خواستار تغییر وضعیت از «قرارداد کار معین» به «کارگر دائم» شده‌اند. به‌رغم تصویب این تغییر در وزات نیرو در دولت یازدهم، شرکت توانیر از اجرای آن خودداری می‌کند.

تجمع کارگران معدن ارزوئیه کرمان

کارگران سهامدار معادن کرومیت اسفندقه در شهر ارزوئیه استان کرمان در اعتراض به عدم شفافیت مالی صورت‌های مالی این شرکت در برابر ساختمان فرمانداری ارزوئیه تجمع کردند.

کارگران معترض مالک ۳۲ درصد سهام یکی از بزرگ‌ترین معادن کرومیت در ایران هستند. ۵۱ درصد سهام این شرکت در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد و ۱۷ درصد نیز متعلق به شرکت صنعتی معدنی امیر است.

معدنکاران سهامدار کرومیت اسفندقه نهم اردیبهشت تجمع کردند

کارگران معترض می‌گویند: دو سهامدار عمده در خصوص توزیع سود سهام به ۶۷۰ کارگر شاغل و بازنشسته معدن شفاف عمل نمی‌کنند.

این کارگران اردیبهشت سال گذشته نیز با برگزاری دو تجمع، اعتراض خود را به وضعیت غیرشفاف گزارش‌های مالی و توزیع سود سهام نشان دادند.

آنها خواستار ممنوعیت خرید و فروش سهام و تغییرات هیئت مدیره بدون در نظر کارگران سهامدار هستند.

اهواز: تجمع خانواده بازداشتگان در مقابل دادگاه انقلاب

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از تجمع گروهی از خانواده بازداشتگان اعتراض‌های یک ماه گذشته در خوزستان منتشر شد.

اعتراض عرب‌های خوزستان پس از آن تحت عنوان «کرامت» آغاز شد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی در یک برنامه تلویزیونی عرب‌های خوزستانی را از نقشه ایران حذف کرد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده در جریان این اعتراض‌ها تا به حال بیش از ۲۰۰ تن دستگیر شدند. منابع نزدیک به فعالان عرب گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه تعدادی از دستگیر شدگان منتشر کردند.

ادامه اعتصاب‌ها در کردستان: به خانه باز نمی‌گردیم

اعتصاب بازار در شهرهای مختلف کردستان برای پانزدهمین روز متوالی ادامه یافت. مسئولان محلی شنبه ۸ اردیبهشت گفته بودند که به مطالبات آنها رسیدگی می‌کنند.

ادامه اعتراض در بانه

در بانه معترضان مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند. آنها خواستار بازگشایی مرزها و کاهش تعرفه گمرکی در مناطق مرزی هستند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی چند روز قبل گفته بود که دولت با کولبری مخالف است و می‌خواهد با صدور کارت‌های پیله‌وری به تجارت مرزی سامان ببخشد.

مسدود شدن مرزها میان ایران و کردستان عراق به گفته یک نماینده مجلس موجب بیکاری حداقل ۷۰ هزار تن در مناطق مرزی شده است.


بیشتر بخوانید: