یکی از مقام‌های بلندپایه وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید اگر آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران کنار بکشد مسکو همچنان از این توافق پشتیبانی کرده و روابط خود با تهران را بیش از پیش گسترش خواهد داد. او همچنین معتقد است که خروج از برجام تنها به ضرر آمریکا تمام خواهد شد.

به‌گزارش رویترز، ولادیمیر یرماکوف، رئیس بخش منع گسترش سلاح و کنترل تسلیحاتی در وزارت امور خارجه روسیه که در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو حضور داشت، جمعه ۴ مه / ۱۴ اردیبهشت در برابر خبرنگاران گفت خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، یا همان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام)، به‌معنای پایان این توافق نخواهد بود.

یرماکوف گفت: «این اقدام (خروج آمریکا از برجام) برای ما حتی می‌تواند در زمینه اقتصادی بهتر باشد چون دیگر محدودیتی برای همکاری اقتصادی با ایران باقی نمی‌ماند. ما روابط دوجانبه خود را در تمامی زمینه‌ها از جمله انرژی، حمل و نقل، تکنولوژیِ عالی و پزشکی توسعه خواهیم داد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به سه قدرت اروپایی – بریتانیا، فرانسه و آلمان – تا ۱۲ مه / ۲۲ اردیبهشت فرصت داده که «نواقص وحشتناک» توافق هسته‌ای با ایران را برطرف کنند. چنان‌چه مکمل‌هایی درباره تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه و نظارت بر برنامه موشکی سپاه به برجام اضافه نشود یا چنان‌که رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داده و آلمان هم تلویحاً از آن پیشنهاد حمایت کرده، مذاکرات تازه‌ای درباره این موارد و همچنین محدودیت دائمی غنی‌سازی اورنیوم در ایران از سال ۲۰۲۵ به بعد (بند غروب) انجام نشود، رئیس‌جمهور آمریکا با خروج از برجام، تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجدداً برقرار خواهد کرد.

یرماکوف افزود: «اگر ایالات متحده این توافق بین‌المللی را که توسط شورای امنیت سازمان ملل هم حمایت شده نقض کند تنها کشوری که از پیامدهای آن رنج خواهد برد آمریکاست. نه ایران، نه چین، نه روسیه و نه اتحادیه اروپا چیزی از دست نخواهند داد.»

این مقام روسی معتقد است که حفظ برجام در راستای منافع امنیت بین‌المللی است و اگر ماندن در آن در جهت منافع روسیه باشد همچنان به تعهداتش در قبال این توافق ادامه خواهد داد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیام ویدیویی خود که روز گذشته، پنج‌شنبه ۳ مه / ۱۳ اردیبهشت در یوتیوب منتشر شد اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران نه درباره برجام مجدداً مذاکره می‌کند و نه به توافق هسته‌ای چیزی خواهد افزود. علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل هم در گفت‌وگویی که در همین روز با رسانه‌های داخلی انجام داده بر این نکته تأکید کرده است.

به‌گفته یرماکوف، هیچ دلیلی برای خروج ایران از برجام وجود ندارد، و این کشور در موقعیتی قوی قرار دارد، زیرا به تعهدات خود کاملاً عمل کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۱ بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

این مقام بلندپایه روسی افزود: «به نفع هیچ کس نیست ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود که همه کشورها نگران آن هستند بازگردد. اما ایران کاملاً حق دارد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای خود را گسترش دهد. اگر آمریکا از توافق خارج شود بحث در مورد تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران در شورای امنیت پذیرفته نخواهد بود.»

یرماکوف همچنین تأکید کرد که «در واقع از لحاظ نظری این آمریکاست که باید به‌دلیل ایجاد مانع بر سر راه یک توافق بین‌المللی، مورد تحریم قرار گیرد اما این اتفاق نمی‌افتد، زیرا آن‌ها در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند.»

او محاسبات ترامپ درباره خروج از برجام را غیرقابل پیش‌بینی خواند اما گفت اکثر آمریکایی‌ها با توافق هسته‌ای موافق‌اند. با این‌حال ایالات متحده بر متحدان خود در ناتو فشار می‌آورد تا دست از حمایت از برجام بردارند.

بریتانیا، آلمان و فرانسه به‌منظور حفظ برجام تاکنون چند بار در اتحادیه اروپا پیشنهاد تحریم برنامه موشکی ایران را خارج از چارچوب پیش‌بینی شده در برجام به بحث گذاشتند اما این اقدام با اقبال کشورهای دیگر روبه‌رو نشد. سه قدرت اروپایی از این طریق می‌خواستند هم نظر ترامپ را تأمین کنند و هم مانع از خروج آمریکا از برجام شوند.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه ۲ ماه مه / ۱۲ اردیبهشت به نقل از منابعی در کاخ سفید گزارش داد که دونالد ترامپ تصمیم قطعی خود را برای خروج از برجام گرفته و بحث در حال حاضر فقط بر سر نحوه خروج از توافق هسته‌ای‌ است.

بیشتر بخوانید: