در بیانه‌ای وزیر خارجه آمریکا گفته است که کشورش به دنبال محدود کردن برنامه موشکی ایران است. در بیانیه‌ای دیگر کاخ سفید گفته است که شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند منتظر عواقب شدیدی باشند.

پس از اینکه دونالد ترامپ اعلام کرد که کشورش از قرارداد برجام خارج می‌شود، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، مایک پمپئو، بیانیه‌ای را منتشر کرد که و گفت که اهداف آمریکا برای محدود کردن ایران فراتر از برنامه هسته‌ای است و آمریکا به دنبال آن است که با کمک متحدانش، برنامه موشک‌های بالستیک ایران را محدود کند.

در این بیانه که بلافاصله پس از سخنرانی دونالد ترامپ منتشر شد، پمپئو گفته است که آمریکا برای محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک، فعالیت‌های تروریستی ایران و فعالیت‌های خطرناک این کشور در خاورمیانه با متحدان آمریکا همکاری خواهد کرد.

او در نهایت گفته است که: “در حالی که ما این تلاش جهانی را شکل می‌دهیم، تحریم‌ها کامل باز خواهند گشت یا به رژیم ایران یادآوری کنند که انزوای دیپلماتیک و اقتصادی‌ نتیجه فعالیت‌های بی‌مهابا و شرورانه‌اش است.”

در سخنرانی‌اش دونالد ترامپ گفت که کشورهایی که در حوزه هسته‌ای با ایران همکای کنند هم تحریم خواهند شد.

در بیانیه‌ای جدا که هم وب سایت کاخ سفید و هم وب سایت وزارت خارجه آمریکا آمده، بیان شده که تحریم‌های هسته‌ای بلافاصله قابل اجرا هستند و مربوط به بخش انرژی، پتروشیمی و حوزه اقتصادی هستند. در این بیانه‌ها آمده که شرکت هایی که با ایران تجارت می‌کنند، مهلتی ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه خواهند داشت که به تجارت‌های خود با ایران پایان دهند. پس از این مهلت، عواقب شدیدی از سوی آمریکا به شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران معامله کنند تحمیل خواهد شد.

در بیانیه‌ها نیامده که عواقب شدید شامل چه خواهد بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در بیانه‌ای گفت که تحریم‌های هسته‌ای که به موجب برجام لغو شده بودند در دو مهلت ۹۰ روزه و سپس ۱۸۰ روزه مجدد باز خواهند گشت. به گفته این وزارتخانه این تحریم‌ها شامل تحریم‌های نفتی، فروش هواپیما و تحریم‌های ارزی هم می‌شود.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید که ایالات متحده مجوز فروش هواپیماهای تجاری ایرباس و بوئینگ به ایران را هم لغو خواهد کرد.

دونالد ترامپ پیش این بیانیه‌ها اعلام کرده بود که کشورش از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده به موجب این قرارداد را باز خواهد گرداند. او در این رابطه گفت: “ما بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را به ایران تحمیل خواهیم کرد. آمریکا گروگان تهدیدهای هسته‌ای نخواهد بود.”

او پس از این سخنرانی یک فرمان حکومتی‌ را برای خروج از برجام امضاء کرد اما متن این فرمان هنوز مشخص نیست.

در همین زمینه: