کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس که رهبران‌شان سعی کردند پیش از فرمان دونالد ترامپ برای خروج از برجام، رئیس جمهور آمریکا را مجاب کنند که در قرارداد هسته‌ای با ایران باقی بماند، در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که از تصمیم آمریکا “متاسف” هستند.

قرارداد برجام با امضای نمایندگان ۵+۱ و ایران

در بیانه این سه کشور آمده است: “ما سه کشور با هم بر تعهد مستمر خود در مورد توافق هسته‌ای با ایران تأکید می کنیم. این توافق برای امنیت مشترک ما مهم است.”

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعضم آلمان جداگانه واکنش‌های مشابهی نشان دادند. این سه رهبر همچنین پس از تصمیم ترامپ باهم تلفنی گفت‌وگو کردند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اظهار داشت که فرانسه برای دستیابی به توافق گسترده‌تری در مورد فعالیت هسته‌ای ایران، برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای کشور ایران تلاش خواهد کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در واکنش به اعلام تصمیم ترامپ گفت که توافق هسته‌ای با ایران از بین نرفته است. او هم مانند مکرون تلویحا گفت که خروج آمریکا از قرارداد هسته‌ای به معنای پایان فرآیند توافق نیست.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را قرادادی موثر خواند و گفت اتحادیه اروپا “مصمم به حفظ” این قرارداد است.

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در حساب توییتر خود نوشته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا هماهنگ با هم تصمیم‌هایی را در رابطه با خروج امریکا از برجام اتخاذ خواهند کرد. به گفته توسک رهبران اتحادیه اروپا قرار است ۱۷ ماه مه در صوفیه پایتخت بلغارستان جلسه‌ای در رابطه با برجام و آینده روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا برگزار کنند.


در همین زمینه