در پی خروج آمریکا از برجام تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ آن ادامه دارد. آنگلا مرکل نیز به چین سفر کرده تا ضمن مذاکره درباره روابط اقتصادی دو کشور درباره توافق هسته‌ای با ایران هم گفت‌وگو کند. او در همان آغاز سفر خود از موضع مشترک آلمان و چین در حفظ برجام خبر داد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در فرودگاه پکن
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در فرودگاه پکن

به‌گزارش رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پنج‌شنبه ۲۴ مه / ۳ خرداد در کنفرانس خبری مشترک با لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین در پکن گفت به‌رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، چین و آلمان از توافق‌نامه موجود حمایت می‌کنند.

مرکل در همین حال افزود: «احتمالاً با تحریم‌ها علیه ایران برخی شرکت‌ها از ایران خارج خواهند شد و برخی شرکت‌های اروپایی نیز به همین دلیل ایران را ترک می‌کنند.»

نخست‌وزیر چین نیز موافقت این کشور با طرح ابتکاراتی به‌منظور حفظ توافق هسته‌ای که در تابستان ۲۰۱۵ امضا شد را اعلام کرد.

آلمان و چین به‌همراه روسیه، بریتانیا و فرانسه از جمله امضا کنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند. این توافق به‌منظور محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران انجام شد و آمریکا نیز آن را امضا کرد اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه اعلام کرد که ایالات متحده از آن خارج می‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز ۲۱ مه / ۳۱ اردیبهشت در سخنانی استراتژی تازه ایالات متحده در قبال ایران را اعلام کرد و گفت آمریکا برای تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

آنگلا مرکل در پایان ماه آوریل دو ساعت و نیم با ترامپ گفت‌وگو کرد و سپس به روسیه رفت و در سوچی به‌مدت چهار ساعت با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مذاکره کرد. سفر چین او دو روزه خواهد بود و به‌جز پکن به شهر شنژن نیز خواهد رفت.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز گذشته، چهارشنبه ۲ خرداد در دیدار مسئولان حکومتی با رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران در حال مذاکره با پنج کشور دیگر برجام است. او گفت: «اگر چه آن‌ها در زبان و اعلامیه‌های سیاسی، خود را متعهد به برجام می‌دانند اما باید در مقام عمل ببینیم که چگونه عمل خواهند کرد.»

روحانی از دیدار خود با رهبران دو کشور چین و روسیه و تماس با سه کشور دیگر اروپایی در هفته‌های آینده خبر داد.

مرکل پس از خروج آمریکا از برجام بارها از ادامه توافق هسته‌ای با ایران پشتیبانی کرده و اقدام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام را اشتباه خوانده و آن را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده است. مرکل ۱۶ مه / ۲۶ اردیبهشت در بوندستاگ (پارلمان آلمان) گفت ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده و خروج از برجام در چنین شرایطی درست نیست: «این توافق معتبر است حتی اگر مطلوب نباشد و برنامه موشکی ایران تهدیدی برای اسرائیل باشد.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که روز گذشته (چهارشنبه) به آمریکا سفر کرده بود بعد از با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اروپا و آمریکا بر سر برجام عمیقاً اختلاف دارند. او یادآوری کرد که کشورهای اروپایی بر سر ضرورت حفظ برجام «بسیار، بسیار متحدند.»

آلمان مهم‌ترین شریک تجاری چین در اتحادیه اروپاست. مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۷ معادل  ۱۸۶,۶ میلیارد یورو بود. این میزان ۹ درصد بیشتر از سال قبل از آن بود.

همچنین چین در حال حاضر مهم‌ترین مشتری نفت ایران است و می‌تواند کمبودهای مالی ناشی از تحریم‌های آمریکا را جبران کند.

بیشتر بخوانید: