وزارت خارجه چین اعلام کرد که در ماه ژوئن حسن روحانی را دعوت کرده که برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به چین سفر کند. قدرت‌های جهانی پس از خروج آمریکا از برجام می‌خواهند روابط اقتصادی خود با ایران را حفظ کنند. در همین راستا روسیه مایل است که ایران عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شود. روحانی در تهران اولویت‌های شرایط کنونی اقتصاد ایران را تقویت بخش خصوصی و گشودن دروازه‌های کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ماه ژوئن برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به چین سفر خواهد کرد. ایران می‌خواهد عضو دائم این سازمان شود.
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در ماه ژوئن برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای به چین سفر خواهد کرد. ایران می‌خواهد عضو دائم این سازمان شود.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه چین روز دوشنبه ۲۸ مه / ۷ خرداد اعلام کرد که این کشور در ماه آینده میلادی (ژوئن) در نشست سازمان همکاری شانگهای میزبان حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی خواهد بود.

تاریخ دقیق سفر روحانی مشخص نشده اما گفته می‌شود این نشست قرار است در هفته دوم ماه ژوئن در شهر چینگ دائو واقع در شمال چین برگزار شود.

ایران در حال حاضر عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است اما از مدت‌ها پیش برای عضویت کامل در این سازمان منطقه‌ای درخواست رسمی ارائه داده است.

روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای هستند. روسیه پس از توافق هسته‌ای گفته بود که با رفع تحریم‌های جهانی علیه ایران، جمهوری اسلامی می‌تواند عضو دائم این سازمان شود.

ژان هانویی، معاون وزیر خارجه چین، در یک نشست خبری گفت: «امید ما این است که چین و ایران مشاوره‌ای نزدیک را بر اساس رعایت توافق‌نامه و پیشبرد توسعه همکاری دوجانبه داشته باشند. ما باید با هم چگونگی جلوگیری از وقفه عمده در پروژه‌های مشترک بین دو طرف را بررسی کنیم.»

روسیه پیشتر استدلال کرده است که با تحریم های غرب علیه تهران لغو می شود، در نهایت می تواند عضو بلوک شود که شامل چهار جمهوری شوروی سابق آسیای مرکزی، پاکستان و هند نیز می شود.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت جهانی، تحریم‌های جهانی علیه تهران را لغو کرد. در مقابل، ایران با ایجاد محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود موافقت کرد.

از آنجایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با ناقص خواندن این توافق این ماه از آن خارج شد، کشورهای اروپایی می‌خواهند با دادن مزایای اقتصادی به ایران این کشور را متقاعد کنند که در توافق هسته‌ای باقی بماند. چین نیز از برجام حمایت کرده و یکی از امضاکنندگان آن است.

وزارت خارجه چین گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و همچنین رهبران قزاقستان و قرقیزستان نیز برای برگزاری جلسات رسمی دوجانبه با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین در جریان نشست سازمان همکاری شانگهای، دعوت شده‌اند.

نشست سازمان همکاری شانگهای که از ۹ تا ۱۰ ژوئن (۱۹ تا ۲۰ خرداد) برگزار می‌شود، تلاش خواهد کرد تا به توافق‌های جدیدی در مورد موضوعات امنیتی مانند مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر دست یابد.

سازمان همکاری شانگهای به طور مشترک توسط روسیه و چین رهبری شد و در سال ۲۰۰۱ برای مبارزه با اسلام رادیکال و سایر نگرانی‌های امنیتی منطقه‌ای راه اندازی شد. هند و پاکستان در سال گذشته عضو دائم این سازمان شدند.

تقویت بخش خصوصی، گشودن دروازه‌ها به روی سرمایه‌گذاران خارجی

در همین حال حسن روحانی شامگاه یکشنبه در دیدار با جمعی از استادان و فعالان اقتصادی شرایط کنونی ایران با سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ را متفاوت خواند و گفت در آن سال‌های ایران با تحریم‌های جهانی به‌کل منزوی شد اما اکنون پس از خروج آمریکا از برجام «این طرف مقابل و بدخواه ماست که منزوی شده است.»

او نخستین اقدام در شرایط کنونی را فعال کردن بخش خصوصی دانست و گفت: «آمریکایی‌ها امروز و در ظاهر مدعی هستند که قصدشان فشار به دولت ایران و کمک به مردم ایران است و اگر ما یک بخش خصوصی فعال داشته باشیم این حربه از دست آمریکا خارج خواهد شد، چرا که فشار به بخش خصوصی کشورمان برای آن‌ها سخت‌تر از فشار به بخش دولتی است.»

روحانی با تأکید بر این‌که بخش خصوصی باید به‌طور جدی وارد صحنه شود، افزود: «دولت هم باید به بخش خصوصی کمک کند و در این زمینه باید به تولیدکنندگان اطمینان لازم را بدهیم تا بتوانند از منابع ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنند.»

او مسأله دوم را سیاست «برون‌گرایی» خواند و گفت: «وقتی الگوی رشد سایر کشورها را می‌بینیم، در می‌یابیم که تا وقتی که سیاست برون‌گرایی را در پیش نگرفتند و دروازه‌های اقتصاد ملی‌شان را به روی جهان باز نکردند، موفق نبودند.»

حسن روحانی همچنین از ورود ایرانی‌های خارج از کشور و سرمایه‌گذاری آن‌ها نیز استقبال کرد اما گفت برخی از مقررات مانع رشد اقتصادی هستند و باید این مقررات را از میان برداشته شوند.

با این حال رئیس جمهوری اسلامی روشن نکرد که در چنین شرایطی که ایران دستخوش نوسانات اقتصادی و ارزی شدید است و بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی با ادامه تحریم‌های آمریکا همچنان احساس ناامنی می‌کنند، دولت چگونه می‌تواند اعتماد آن‌ها را جلب کند. او تنها به این حرف اکتفا کرد که «در زمینه قیمت ارز در سال‌های آینده اطمینان بدهیم تا بتوانند راحت‌تر از منابع ارزی صندوق توسعه استفاده کنند.»

بیشتر بخوانید: