گروه ۷، متشکل از هفت قدرت جهانی، آرایش ۶ در برابر ۱ به خود گرفت و وزیران اقتصادی بریتانیا، فرانسه، ژاپن، کانادا، ایتالیا و آلمان از استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده خواستند تا پیام‌رسان «دغدغه و نومیدی» آنها به رییس‌جمهوری آن کشور باشد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده

اجلاس وزیران اقتصادی و مالی کشورهای گروه ۷ شنبه ۱۲ خرداد / دوم ژوئن پس از سه روز به کار خود پایان داد. بیانیه نهایی اعضای این گروه به جز ایالات متحده، نقد سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و جنگ تجاری‌ای بود که او به راه انداخته.

وزیر اقتصاد فرانسه جمعه گفته بود که گروه ۷ با سیاست‌های جدید آمریکا به گروه ۱+۶ بدل شده است. این آرایش جدید در اجلاس وزیران در شهر ویستلر، در بریتیش کلمبیای کانادا نمایان شد و صحنه را برای بروز اختلاف‌های بیشتر در اجلاس سران گروه ۷ که هفته آینده در کبک برگزار خواهد شد، آماده کرد.

اعضای گروه ۷ عموماً سیاست‌هایی هماهنگ داشتند. حالا شش عضو این گروه از منوچین خواستند تا «دغدغه و نومیدی یکپارچه» آنها درباره وضع تعرفه‌های جدید از سوی واشنگتن را به گوش دونالد ترامپ برساند.

دولت ترامپ هفته گذشته ۱۰ درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم و ۲۵ درصد تعرفه بر واردات فولاد از مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا اعمال کرد. این متحدان واشنگتن پیش‌تر از تعرفه‌های آمریکا معاف شده بودند اما معافیت موقت آنها به سر رسید.

بیل مورنو، وزیر مالی کانادا در کنفرانس خبری پس از این اجلاس گفت:

«ما نگرانیم که این اقدام‌ها نه برای کمک به اقتصاد ما، بلکه برای تخریب آن طراحی شده‌اند و این نگرانی بین همه شش عضو مشترک است.»

بیانیه نهایی این اجلاس را کانادا تهیه کرد. در این بیانیه آمده که اعضا خواهان حل‌شدن اختلاف‌های ناشی از وضع تعرفه در اجلاس پیش روی سران گروه ۷ هستند. این اجلاس جمعه هشتم ژوئن در شارلووی، کبک برگزار خواهد شد.

تارو آسو، وزیر مالی ژاپن نیز درباره این اجلاس گفت:

«من بارها در این جلسات شرکت کرده‌ام. اما این بار مورد نادری رخ داد و مخالفت علیه ایالات متحده یکپارچه بود.»

او گمانه‌زنی کرده که مذاکرات مستقیم شنیزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با ترامپ می‌تواند به حل مشکل تعرفه‌ها بینجامد.

خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد که اتحادیه اروپا از واشنگتن به خاطر خروج از توافق هسته‌ای ایران و بازگرداندن تحریم‌های علیه این کشور انتقاد کرده است.

این تحریم‌ها باعث می‌شوند که شرکت‌های اروپایی توان ادامه مراودات تجاری با تهران را نداشته باشند. اروپا این موضوع را ضربه‌ای به اقتصاد خود می‌داند.

جنگ تجاری یا متوازن‌کردن روابط تجاری؟

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در نشست خبری پس از پایان نشست گروه ۷ گفت که او با اجماع شش عضو دیگر بر سر سیاست‌های تجاری موافق نیست. منوچین توضیح داد که ترامپ به دنبال «متوازن‌کردن روابط تجاری ما است.»

او همچنین گفت که واشنگتن بر خلاف اتهام‌زنی دیگر اعضا در حال دور زدن قواعد تجارت بین‌الملل یا واگذاری نقش رهبری اقتصاد جهانی نیست:

«فکر نمی‌کنم نقش‌مان به عنوان رهبر اقتصاد جهانی را کنار گذاشته باشیم. برعکس. ما تلاش زیادی برای اصلاح قوانین مالیاتی در ایالات متحده کرده‌ایم که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر اقتصادمان داشته».

اشاره او به کاهش مالیات‌ها، تنها دستاورد بزرگ قانون‌گذاران در دوران تسلط جمهوری‌خواهان بر دولت و کنگره آمریکا از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ است. منتقدان این اصلاحات مالیاتی می‌گویند که بیشترین سود از کاهش مالیات‌ها به ابرثروتمندان و شرکت‌های بزرگ می‌رسد.

منوچین همچنین اعلام کرد که برخی از دغدغه‌های مطرح‌شده را پیشاپیش به اطلاع ترامپ رسانده و رئیس‌جمهوری ایالات متحده در اجلاس آتی سران گروه ۷ در مورد آنها رایزنی خواهد کرد.

اما پاسخ‌های منوچین جواب مستقیمی به هشدار برونو لومر، وزیر مالی فرانسه نبود.

لومر در جریان اجلاس گروه ۷ گفت که واشنگتن تنها چند روز برای احتراز از ورود به جنگ تجاری با متحدانش وقت دارد.

جنگ باخته را نمی‌توان باخت

ترامپ درست پیش از پایان‌یافتن اجلاس گروه ۷ در پیامی توئیتری نوشت:

«با ایالات متحده باید بعد مدت زیادی در زمینه تجاری منصفانه برخورد شود. اگر هیچ هزینه‌ای برای فروش محصولات یک کشور نگیریم و آنها ۲۵، ۵۰ یا حتی ۱۰۰ درصد هزینه برای فروش محصولات ما بگیرند، غیرمنصفانه است و دیگر نمی‌توان آن را تحمل کرد.»

او در توئیت دیگری گفته بود که آمریکا ۸۰۰ میلیارد دلار سالانه کسری تجاری دارد و نمی‌توان جنگ تجاری پیشاپیش باخته را دوباره باخت. پاسخی که نشان از عقب‌نشینی او در زمینه وضع تعرفه‌ها ندارد.

همه شش عضو دیگر گروه ۷ در حال پرداخت تعرفه‌های وضع‌شده بر فلزات هستند.

این تعرفه‌ها ابتدا چین را هدف گرفتند. رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل مارس از طرح خود برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم در راستای سیاست «اول آمریکا» پرده برداشت.

ترامپ همواره دولت‌های پیشین آمریکا را به سهل‌انگاری در برابر شرکت‌های چینی متهم کرده و مدعی است که این شرکت‌ها از قوانین تجاری سوء استفاده می‌کنند و حقوق مالکیت معنوی و فکری را رعایت نمی‌کنند. او اقدامات تجاری چین را دلیل بسته‌شدن ۶۰ هزار کارخانه در آمریکا و از دست رفتن شش میلیون فرصت شغلی می‌داند.

مکزیک و کانادا همین حالا تعرفه‌هایی تلافی‌جویانه بر برخی اقلام آمریکایی وضع کرده‌اند. آنها در حال مذاکره با واشنگتن بر سر قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) نیز هستند. ترامپ تهدید کرده که از نفتا نیز خارج خواهد شد.

اتحادیه اروپا نیز تعرفه‌هایی بر واردات موتورسیکلت‌های هارلی داویدسون، جین، بوربون و غیره طراحی کرده.

هفته پیش نیز رهبران ژاپن و فرانسه، متحدان آمریکا در نشست اقتصادی سن‌پترزبورگ از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده بودند.


در همین زمینه