گفت‌و‌گو‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر جمهوری دموکراتیک خلق کره با امید پایان دادن به هفت دهه دشمنی سیاسی و درگیری هسته‌ای، آغاز شد. دو رهبر سیاسی که جداگانه از هتل‌های خود به محل نشست آمدند در بدو ورود باهم دست دادند.

گفت‌و‌گوهای این دو که در رسانه‌ها به نشست کیم-ترامپ مشهور شده، ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۱۲ ژوئن/۲۲خرداد در هتل سنتوزا، در جزیره‌ای توریستی در سنگاپور آغاز شد و طبق برنامه قرار است تا ساعت ۲۱ ادامه یابد.

دیدار نخست به دقت برنامه‌ریزی شده بود و همه چیز طراحی نمایش نوعی برابری بود. هردو رهبر سیاسی از راهروهای مشابه روی فرش قرمز به هم رسیدند و دست دادند. ترامپ دستش را بر شانه رهبر جوان کره شمالی گذاشت.

ترامپ در لحظه دیدار به کیم گفت: “رابطه فوق العاده‌ای خواهیم داشت. من شک ندارم؛ ” و کیم در مقابل گفت: “از دیدار با شما خوشبختم آقای رئیس‌جمهور”.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه رو به خبرنگاران گفت: “احساس خوبی دارم. می‌رویم که گفت‌وگو‌های بسیاری خوبی داشته باشیم.” رهبر کره شمالی هم رو به دوربین خبرنگاران گفت: “این که به اینجا رسیدیم آسان نبود. موانع بسیاری وجود داشت، اما ما به همه آنها غلبه کردیم.”

برنامه روز به گونه‌ای است که ترامپ و کیم ابتدا می‌بایست به مدت دو ساعت باهم تنها گفت‌وگو کنند اما پس از ۴۰ دقیقه آنها از جلسه خصوصی خارج شدند. آنها سپس به جلسه بعدی همراه با تیم مذاکره‌کننده آمریکا و همتای کره شمالی‌شان ملحق شدند.

در آغاز جلسه دوجانبه رهبران آمریکا و کره شمالی به همراه تیم‌های مذاکره‌کننده، ترامپ رو به جلسه گفت: “با همکاری هم کار را به سرانجام می‌رسانیم.” کیم هم به حاضران در جلسه گفت: “ما به انواع شک و تردیدها و گمانه‌زنی‌ها در مورد این نشست، فائق آمدیم. من معتقد هستم که این برای صلح خوب است.”

کیم جونگ اون در تمام طول جلسات به کره‌ای صحبت کرد و صحبت‌های او ترجمه شد. در پایان جلسه دوجانبه گروهی، همه گروه باهم به نهار رفتند که به طور ویژه برای ذایقه کره‌ای آماده شده است.

امید این است که در پایان نشست ۱۲ساعته بیانیه مشترکی امضاء شود. ترامپ و کیم پس از نهار در محوطه هتل پیاده‌روی کردند و ترامپ رو به خبرنگاران گفت که “پیشرفت‌های زیادی” کسب کرده‌اند و اکنون آماده هستند که توافقنامه را امضاء کنند. او در مورد جزییات آنچه بر سرش توافق کرده‌اند چیزی نگفت.

جلسات بعدی مربوط به نوشتن توافقنامه خواهد بود.

چه کسی پیروز این مذاکرات است؟

بسیاری از ناظران باور دارند که با اینکه کیم جونگ اون برنده اصلی این مذاکرات است و خطر شکست مذاکرات برای دونالد ترامپ بالاتر است، رییس‌جمهوری آمریکا هر آنچه که پیامد این جلسات باشد را به عنوان پیروزی خود اعلام خواهد کرد.

مایکل ازلین، پژوهشگر آسیا در موسسه “هوور” به “پولیتیکو” می‌گوید: “مهم نیست که امروز چه اتفاقاتی می‌افتند، این نشست پیروزی برای کیم جونگ اون  و  در مقایسه، ریسک بزرگی برای دونالد ترامپ است.”

“نیویورک تایمز” نوشته است که برخی از کارشناسان سیاسی مذاکرات پرتنش نشست سران گروه هفت و اختلاف‌های کانادا و آمریکا را فشاری مضاعف بر ترامپ توصیف کرده‌اند – اینکه ترامپ ناچار است موفق از این نشست بیرون بیاید. اما به گفته جان دالوری، استاد مطالعات چین در دانشگاه یونسی هردوی این رهبران سیاسی می‌توانند از این نشست سود سیاسی ببرند چراکه “کیم و ترامپ هر دو یک چیز می‌خواهند: تغییر چشمگیر در روابط ایالات متحده و کره شمالی، که به بصیرت آنها نسبت داده شود. “

هدف آمریکا پایان دادن به هفت دهه خصومت است که با جنگ کره در سال ۱۹۵۰ آغاز شد و از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۵۳ به شکل تهدید هسته‌ای کره جنوبی ادامه دارد. در مقابل این تهدید هسته‌ای آمریکا “چتر دفاع هسته ای” ژاپن و کرده جنوبی بوده است و در کره جنوبی حضور نظامی دارد.

فیلم دست دادن ترامپ و کیم را ببینید:

هدف بزرگ‌تر ایالات متحده عاری کردن شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای است. در مقابل این مطالبه آمریکا، پیونگ یانگ به احتمال زیاد درخواست خواهد کرد که سلاح‌های آمریکایی از شبه جزیره کره برداشته شوند. کره شمالی با خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره موافقت کرده است اما جزییات آنچه مطالبات کیم جونگ اون خواهند بود مشخص نیست و می‌تواند شامل مشارکت بیشتر این کشور در سازوکارهای بین‌المللی، کمک بین‌المللی به بحران فقر در کره شمالی، ایجاد مناسبت‌های تجاری و کمتر کردن انزوای این کشور باشد.

چه کسانی در مذاکرات حضور دارند؟

کاخ سفید گفته است که در گفت‌و‌گو‌های دوجانبه امروز پس از دیدار خصوصی دو رهبر، دیگر مقامات آمریکایی هم شرکت می‌کنند- از جمله وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو، رئیس کارکنان کاخ سفید، جان کلی، مشاور امنیت ملی، جان بولتون، دیپلمات ارشد و متخصص کره شمالی سونگ کیم و مت پتینگر، متخصص آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا. در تمام جلسات سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید هم خواهد بود.

حضور بولتون از این لحاظ اهمیت دارد که او در دور اول برنامه‌ریزی‌ها برای نشست ترامپ و کیم، با گفتن اینکه مدل مورد پسند آمریکا برای کره شمالی همان مدل لیبی است، موجبات خشم مقامات کره شمالی را فراهم کرد.

هیئت مذاکره‌کنندگان کره شمالی را وزیر خارجه این کشور، ری یانگ هو هدایت می‌کند و همراه او وزیر دفاع، نو کوانگ چول و خواهر رهبر کره شمالی، کیم یو جونگ هم به هتل نشست سنگاپور آمده‌اند.

در نشست سنگاپور بازیگران دیگر منطقه‌ غایب هستند. رئیس‌جمهوری کره جنوبی، مون جه این، که تحلیلگران رابطه جدید با کره شمالی را مدیون تدابیر سیاسی او می‌دانند به این نشست دعوت نشده است. نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه هم که به تازگی با دونالد ترامپ در گروه هفت دیدار داشته و کره شمالی کماکان تهدیدی برای کشور او هم محسوب می‌شده، به این نشست نیامده است. رئیس‌جمهوری چین، شی جین پینگ که از حامیان کره شمالی است هم در این دیدار غایب است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از آغاز نشست ترامپ-کیم با رئیس‌جمهوری کره جنوبی و نخست وزیر ژاپن تلفنی گفت‌و‌گو کرده است. کاخ سفید پیش از آغاز نشست سنگاپور منتخبی از این گفت‌و‌گو‌های تلفنی را منتشر کرده و گفته است که ترامپ در گفت‌و‌گو‌ها با کیم جونگ اون با رهبران سیاسی ژاپن و کره شمالی مشاوره خواهد کرد و پس از پایان گفت‌و‌گوهای هم بنا دارد که “همکاری نزدیک خود” را با ژاپن و کره جنوبی ادامه دهد.

تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای گفته است که بنا به روند پیشرفت گفت‌و‌گو‌های کیم و ترامپ ممکن است که روز چهارشنبه برای یک دیدار سه‌جانبه بین ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا به سنگاپور برود. این دیدار در سطح، وزرای امور خارجه سه کشور خواهد بود.

کاخ سفید شب دوشنبه اعلام کرد که گفت‌وگو‌ها بین تیم مذاکره‌کننده آمریکا و کره شمالی که جلسات‌شان یک روز قبل از نشست کیم و ترامپ آغاز شد، به سرعت خوبی پیش رفته است. مشخص نیست که نتایج این گفت و گو‌های اولیه چیست. کاخ سفید گفته است که ترامپ شب سه‌شنبه پس از دیدار با کیم با خبرنگاران گفت‌وگو خواهد کرد و سپس سنگاپور را  ترک می‌کند. گفتگوهای بین کره شمالی و ایالات متحده آمریکا اگر در سنگاپور ادامه یابند در سطح تیم‌های مذاکره کننده و وزرای خارجه دو کشور خواهد بود.


در همین زمینه: