مقتدی صدر، روحانی با نفوذ شیعه و هادی عامری، فرمانده سپاه بدر و از یاران قاسم سلیمانی در نجف اعلام کردند که برای تشکیل دولت آینده عراق با یکدیگر ائتلاف می‌کنند. این نخستین گام جدی در مسیر دشوار تشکیل یک دولت ائتلافی در عراق بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور است.

هادی عامری فرمانده سپاه بدر و مقتدی صدر روحانی با نفوذ شیعه

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقتدی صدر بعد از رایزنی و گفت‌وگو با هادی عامری در نجف گفته است:

«مذاکرات ما به خوبی پیش رفت. ما با هم دیدار کرده بودیم با این هدف که رنج انسان‌ها کاهش پیدا کند. ائتلاف ما یک ائتلاف ملی است.»

ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و با حضور نیروهای سکولار ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را به دست آورده است. برای کسب اکثریت در پارلمان مقتدی صدر به ۶۴ کرسی نیاز دارد. اکنون بعد از ائتلاف با عامری، دو جناح فتح و سائرون در مجموع ۱۰۱ کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارند.

سخنگوی فتح با انتشار بیانیه‌ای از همه گروه‌ها و احزاب سیاسی عراق که کرسی‌هایی در پارلمان عراق به دست آورده‌اند خواسته است در چارچوب برنامه دولت آتی با هادی عامری و مقتدی صدر همکاری کنند.

پارلمان عراق چهارشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد در جلسه فوق‌العاده‌ای تصمیم گرفت که کمیسیون عالی و مستقل انتخابات را تعلیق کند و تمام آرای انتخابات پارلمانی در این کشور به شکل دستی بازشماری شود. هیأتی متشکل از ۹ قاضی برای نظارت بر بازشماری دستی ۱۱ میلیون تعرفه انتخاباتی تشکیل شده بود که یکی از چهار انباری که تعرفه‌ها در آن قرار داشت در مرکز رصافه بغداد طعمه حریق شد. این آتش‌سوزی عراق را با بحران داخلی مواجه کرد. پارلمان خواهان برگزاری مجدد انتخابات شده بود اما نخست‌وزیر مخالفت کرد و گفت که فقز دیوان عالی عراق می‌تواند نتیجه انتخابات را باطل اعلام کند. هادی عامری اعلام کرده بود که آتش‌سوزی در انبار تعرفه‌‌های انتخاباتی عمدی بوده است. روز گذشته پلیس عراق چهار نفر از جمله یکی از اعضای کمیسیون نظارت بر انتخابات را بازداشت کرد. سه متهم دیگر خود از نیروهای پلیس عراق‌اند.

مقتدی صدر پیش از این هشدار داده بود که آتش‌سوزی در انبار تعرفه‌های انتخاباتی ممکن است به بک جنگ داخلی بینجامد.

عامری که در استان دیاله در شرق بغداد متولد شده،  تحصیلاتش در رشته اقتصاد را در دانشگاه تهران به پایان رسانده، بر زبان فارسی مسلط است و ایران عملاً وطن دوم او محسوب می‌شود.

شامگاه چهارشنبه ۶ ژوئن/ ۱۶ خرداد دست‌کم ۱۸ نفر در اثر وقوع انفجار در شهرک صدر بغداد جان خود را از دست دادند و بیش از ۹۰ نفر هم مجروح شدند. این حادثه چند ساعت بعد از تصمیم پارلمان عراق برای بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی در این کشور روی داد. بعد از این واقعه، صدر خواهان خلع سلاح سراسری در عراق شده بود. عامری از این پیشنهاد استقبال کرده است.

بیشتر بخوانید: