در پی ابلاغ آیین‌نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه‌های غیررسمی و موقت به‌منظور حذف کولبری، فرماندار شهرستان بانه اعلام کرد که واردات کالاها از عراق با اظهارنامه گمرک سنندج و بارنامه حمل به مقصد بازارچه سیرانبند بانه صورت می‌گیرد.

بازارچه سیرانبند بانه
بازارچه سیرانبند بانه

محمد فلاحی، فرماندار بانه شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ خرداد با بیان این خبر افزود کالاهای دارای نمایندگی در کشور (برندها) نیز به مدت سه ماه مجوز ورود از این طریق را دارند.

به‌گفته او فعالان اقتصادی، واردکنندگان و صاحبان بار می‌توانند از هم‌اکنون کالاهای خود را به شیوه پیله‌وری و با انجام مراحل قانونی وارد کنند.

بر اساس آیین‌نامه ساماندهی مبادلات مرزی در بازارچه‌های غیررسمی و موقت، مصوبه ۹ خردادماه جاری هیئت دولت، خروج کالا به‌صورت یکجا از شهرستان‌های مرزی ممنوع خواهد شد. همچنین برای هر مرزنشین ساکن در فاصله ۲۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی و ۵۰ کیلومتری در سیستان و بلوچستان، ۷۰۰ هزار تومان و برای هر خانوار تا سقف چهار نفر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه تخفیف سود بازرگانی در نظر گرفته خواهد شد. دولت به‌منظور حذف کولبری دست به چنین اقدامی زده است.

در اسفند سال گذشته در اعتراض به مسدود شدن گذرهای مرزی محل تردد کولبران و بیکاری آن‌ها چند شهر کردستان، از جمله بانه و پیرانشهر به مدت بیش از ۲۰ روز دست به اعتصاب عمومی زده بودند. مسدود شدن گذرگاه‌ها با توافق دولت‌های ایران و عراق صورت گرفت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در آستانه نوروز، مانند سال‌های قبل پیامی به مناسبت سال تحویل داد و مثل همیشه اسمی برای سال تعیین کرد: امسال شد «سال کالای ایرانی». این نامگذاری در وضعیتی انجام می‌شود که چرخ تولید در ایران به سختی می‌چرخد، کارگران مدام بیکار می‌شوند یا مجبورند بدون دستمزد کار کنند. حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج در بیانیه‌ای که در حمایت از بازاریان بانه منتشر کرده بود گفته بود بستن مرزها و ایجاد محدودیت برای بازاریان بانه در راستای شعار سال خامنه‌ای انجام شده است:

«با بستن مرز بر روی چند شهر کوچک و محروم از هر گونه امکانات کسب و کار در مناطق کوردنشین، و دیگر مناطق اهل سنت، کمترین دگرگونی و تحول مثبتی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد.»

فرماندار شهرستان بانه با بیان این‌که در گذشته قرار بود فعالان در بازارچه‌های موقت مرزی از مزایای بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند گفته است:

«این امر با سرعت و جدیت در حال پیگیری است که تاکنون چهار هزار سرپرست خانوار و اعضای خانواده‌های آنان در بانه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی روستایی و عشایری قرار گرفته‌اند، ۲۰ نفر بازنشسته شده و مستمری ماهانه دریافت می‌کنند و افزایش پوشش بیمه‌ای تا پذیرش کامل همه ساکنان مناطق روستایی این شهرستان ادامه خواهد داشت.»

این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه ساماندهی مبادلات مرزی در بازارچه‌های غیررسمی و موقت، کولبران مناطق مرزی بیمه نخواهند شد. شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور ایران در این‌باره گفته بود:

«کولبری فعالیتی موقت است و یک فعالیت پایدار محسوب نمی‌شود و در حقیقت یک شغل ناپایدار است و امتیازات درنظرگرفته‌شده نیز برای مردم مرزنشین موقت است، بنابراین بحث بیمه برای آن‌ها منتفی است».

ایران ۷۵ هزار کولبر دارد که ۲۰ هزار نفر آنها در سردشت و پیرانشهر ساکن‌اند.

منصور مرادی، نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که نرخ بیکاری در استان کردستان از ۴۵ درصد هم فراتر رفته است. علی ربیعی، وزیر کار دی سال گذشته به بانه سفر کرد و وعده داد که با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مشکل بیکاری در استان کردستان تخفیف پیدا کند. این وعده اما تحقق نیافت.