کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که در ادامه‌ یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به محل برگزاری مراسم ۵۰ سالگی این کانون و غارت اموال آن، روز دوشنبه ۲۸ خرداد نیز کتاب‌های کانون مورد دستبرد قرار گرفت.

مراسم ۵۰ سالگی کانون نویسندگان ۴ خردادماه جاری قرار بود برگزار شود که با یورش مأموران امنیتی مواجه شد و برخی از اموال کانون توسط مأموران به غارت برده شد.

کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه خود آورده است که کتاب‌های مورد نظر «قرار بود با پیک موتوری به یکی از اعضای کانون تحویل داده شود. اما درست هنگام تحویل کتاب‌ها، نیروهای امنیتی سر رسیدند و با نشان دادن حکم توقیف و فیلم‌برداری لحظه به لحظه از ماجرا، کتاب‌ها را پس از شمارش مصادره کرده و با خود بردند.»

شمار این کتاب‌ها ۳۰ دوره از مجموعه‌ای ۴ جلدی است که در طول یک سال پژوهش و گردآوری اعضای کمیسیون ۵۰ سالگی کانون تهیه و به چاپ سپرده شده است.

عنوان‌های این مجموعه عبارت‌اند از «فعالیت‌ها»، «تقویم سرکوب (آزار، زندان، قتل)»، «ارکان کانون نویسندگان ایران»، «گفت‌وگوها و نوشته‌ها»، «بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها، پیام‌ها و نامه‌ها» و سرانجام «پوسترهای کانون» به مناسبت‌های گوناگون.

کانون نویسندگان گفته است که «مأموران امنیتیِ جمهوری اسلامی با این سرکوب‌های غارتگرانه می‌خواهند اعضای کانون را از فعالیت بازدارند و از اشاعه‌ اهداف و اندیشه‌های کانون جلوگیری کنند.»

این کانون همچنین از «پرونده‌سازی و پاپوش‌دوزی برای فعالان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی» انتقاد کرده و افزوده است که نیروهای امنیتی می‌کوشند برای فعالان کانون نیز پرونده‌سازی کنند و «فیلم‌برداری از صحنه‌ تحویل کتاب‌های کانون و نیز امضا گرفتن از پیک» با همین هدف صورت گرفته است.

کانون نویسندگان ایران خواهان استرداد کتاب‌ها و اموال دیگر خود شده است.

چون در اماکن عمومی به کانون نویسندگان ایران مجوز برگزاری مراسم داده نمی‌شود، جشن ۵۰ سالگی این کانون در منزلی تدارک دیده شد اما چند ساعت مانده به شروع برنامه، نیروی انتظامی و مأموران اطلاعات با خودروهای خود خیابان را بستند، وارد خانه شدند و بعد از تفتیش و غارت اموال مانع از برگزاری آن شدند.

کانون نویسندگان ایران در اردیبهشت‌ سال ۱۳۴۷ از جمله با هدف مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد.

این کانون به مناسبت ۵۰ سالگی‌اش پیامی منتشر کرد که در آن آمده بود: «کانون نیم‌قرن پنجه در پنجه‌ این توفان که در خیال و کارِ برکندنِ ریشه‌ آن بوده، بالیده و پیش آمده است، حوادث بسیاری پشت سر گذاشته و فراز و نشیب فراوان دیده و از خیل دام‌های ریز و درشت جسته و اکنون اینجاست در نخستین روز از اردیبهشت ۱۳۹۷، روز پنجاه‌سالگی‌اش؛ همچنان در کار ستیز با سانسور و دفاع از آزادی بیان و متشکل کردن نویسندگان.»