دادستان تهران مدعی است که شرکت در تظاهرات جرم است و «مجازات سنگینی» دارد و فعالان دانشجویی نیز به دلیل ارتکاب این جرم بازداشت شده‌اند. عباس جعفری دولت‌آبادی در عین حال گفت که وزارت علوم دولت حسن روحانی علی‌رغم اظهارنظرهای رسانه‌ای تا کنون هیچ درخواست رسمی برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی ارائه نداده است.

دادستان تهران

دولت‌آبادی شنبه ۹ تیر در نشستی خبری درباره احکام قضائی سنگین صادرشده علیه دانشجویان گفت که «شرکت در تظاهرات» جرمی سنگین است:

«برخی از طرفداران اینها هم گفته‌اند که اصلاً شرکت در این تظاهرات جرم نیست. چه کسی این حرف را زده؟ قانون می‌گوید شرکت در آشوب و اغتشاش و دعوت به آشوب و اغتشاش جرم است و مجازات بسیار سنگینی هم دارد. بنابراین دوستانی که ادعا دارند شرکت در تظاهرات جرم نیست، این حرف خود را اصلاح کنند.»

این عضو ارشد دستگاه قضائی جمهوی اسلامی در حالی شرکت در تظاهرات را جرم می‌خواند که قانون اساسی ایران شرکت در تجمع‌ها و تظاهرات را بدون حمل اسلحه و به شرطی که «مخل مبانی اسلام» نباشد، مجاز شمرده است.

دولت‌آبادی پس از آن با تصحیح حرف‌هایش ادعا کرد که «حوادث دی ۹۶ تظاهرات نبود، بلکه آشوب و اغتشاش بود.»

«حتی شمار دانشجویان بازداشتی مشخص نیست»

بر اساس گفته‌های دادستان تهران، حتی شمار دقیق دانشجویان بازداشتی مشخص نیست. او دراین‌باره گفته:

«برخی مدعی هستند تعداد این افراد ۱۱ نفر و برخی نیز ادعا دارند ۶ نفر است. ما تا کنون ۵ نفرشان را شناسایی کردیم که برایشان حکم صادر شده است که اینها فرصت اعتراض دارند.»

شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور حقوق شهروندی شنبه گذشته گفته بود که برای ۱۱ دانشجوی معترض که اکثراً از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستند، حکم صادر شده است. او وعده داده بود که دولت پیگیر این پرونده‌ها است. پیش از او نیز منصور غلامی، وزیر علوم وعده پیگیری داد.

دادستان تهران اما در ادامه ادعا کرده است که وزارت علوم نیز تا کنون وضعیت دانشجویان بازداشتی را به طور رسمی پیگیری نکرده و حتی اسامی آنها را به قوه قضائیه نداده است. پیگیری‌های انجام‌شده به ادعای دولت‌آبادی «تلفنی» بوده و طی این تماس‌ها نام چند تن داده شده است.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی پنج‌شنبه ۷ تیر در پیامی توئیتری نوشت که احکام سنگین علیه دانشجویان را وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی صادر کرده است.

توجیه حکم‌های سنگین قضائی علیه دانشجویان

دادستان تهران درباره حکم‌های صادرشده علیه دانشجویان گفت که «احکام صادره متفاوت و از یک تا پنج سال حبس است. البته برخی از اینها چند فقره اتهام دارند و تا هشت سال حبس هم گرفته‌اند؛ بنابراین اشد محکومیت که پنج سال است، اجرا می‌شود.»

او طبق روال همیشگی مسئولان امنیتی ایران دانشجویان معترض بازداشت‌شده را با «جریان‌های سیاسی خارج از نظام» مربوط دانست و گفت:

«برخی از این دانشجویان مربوط به جریان های سیاسی هستند؛ نه جریان های سیاسی داخل نظام بلکه ممکن است از گروه های خاصی باشند و اگر احکام شان شدید بوده به همین لحاظ است. بنابراین نمی شود برای همه یک حکم واحد صادر کرد.»

چندی پیش خبر محکومیت علی مظفری، دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران و سینا عمران، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان آلمانی دانشگاه تهران به هشت سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع‌الخروجی، محرومیت از فعالیت سیاسی، و نیز محرومیت از حضور در احزاب و دسته‌جات سیاسی و فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات منتشر شد. ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه بدوی برای هر دو فعال دانشجویی حکم «اشد مجازات» را صادر کرده اما با توجه به اصل «تجمیع اتهام‌ها»، تنها پنج سال از این حکم قابل اجرا است.

پیش از این نیز سه فعال دانشجویی دیگر در اواسط اسفند ۱۳۹۶ به زندان و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بودند.


در همین زمینه