نسا نیلی ـ پس از اولین گفت‌وگوی شهره، خواننده‌ محبوب ایرانی و حمایت‌ آشکار و بی‌پروای او از حقوق دگرباشان جنسی، این‌بار او پاسخگوی سئوالات بیشتری در مورد زندگی هنری خود و حمایت از دگرباشان است.

 
سئوال‌های متعددی از سوی طرفدارهای همجنسگرای شما و بعد از خواندن گفت‌وگوی قبلی و شنیدن حمایت شما از جامعه‌ دگرباشان مطرح شده است. به عنوان اولین سئوال می‌خواهم بپرسم: شهره به عنوان یکی از خواننده‌های محبوب ایرانی، همجنسگرایی را چطور تعریف می‌کند؟
 
شهره صولتی: همجنسگرایی از دید من یک تمایل عاطفی- جنسی طبیعی است. درست مانند دگرجنسگرایی و دوجنسگرایی، با این تفاوت که به اندازه دگرجنسگرایی بین عموم شناخته شده نیست.
 
به نظر شما هر فردی لازم است چه اقدامی برای حمایت از حقوق همجنسگرایان در دنیا انجام دهد؟
 
اطلاع‌رسانی و روشنگری مهم‌ترین اقدامی است که هرکسی که به اندازه کافی درباره همجنسگرایی می‌داند باید برای دیگران انجام دهد. به نظر من کلیدی‌ترین عامل برای رسیدن همجنسگرایان به حق طبیعی‌شان اطلاع‌رسانی در این زمینه است.
 
همانطور که مطلع هستید درصدی از دگرباشان ایرانی به علت تبعیض و ظلم و ستم جامعه، حکومت و خانواده‌ها، مجبور به ترک ایران می‌شوند وبرای پناهندگی به کشورهای ترانزیت سفر می‌کنند تا به مقصد برسند. آیا دوست دارید و حاضرید به عنوان یک فرد محبوب بین مردم، شرایط پناهندگی آنها را از نزدیک ببینید و با مشکلات پناهنده‌های دگرباش بیشتر آشنا شوید؟
 
حتماً. این کار را پیش از این نیز انجام داده‌ام، اما به صورت خصوصی.
 
سئوال بعدی را یکی از طرفدارهای شما که مادر یک همجنسگرای ایرانی است و به تازگی با گرایش جنسی فرزندش آشنا شده و از او حمایت می‌کند مطرح کرده و خواسته است بداند که شهره به عنوان یک مادر، چه پیشنهادی برای خانواده‌های دگرباشان به ویژه مادران دارد تا همجنسگرایی را به چشم بیماری نگاه نکنند؟
 
من می‌خواهم به این مادر و همه مادرهای دیگر بگویم که ما باید به بچه‌های‌مان توجه واقعی کنیم و این معنی‌اش این نیست که هرچه از دید خودمان درست یا خوب نبود را تبدیل به اهرم فشار روی آنها کنیم. اگر به صورت واقعی بخواهیم یاور فرزندان‌مان باشیم اول باید بفهمیم همجنسگرایی چیست و حرف‌های فرزندمان را به دقت گوش کنیم. تلاش کنیم اطلاعات درستی درباره این موضوع به دست بیاوریم و با عشق نتیجه را پذیرا باشیم. کمترین کار این است که لااقل بفهمیم همجنسگراها اینجوری به دنیا آمده‌اند. اگر این را نفهمیم معنای توجه مادر به فرزند، بدون درک فرزندش را من نمی‌فهمم. بی‌معناست.
 
به عنوان یکی از حامیان حقوق دگرباشان معتقد هستید چگونه می‌توان این حمایت را بین عامه مردم ترویج داد؟
 
باید هرکس که اطلاعات درستی در این زمینه دارد با خلاقیت و انسان‌دوستی از همه امکانات موجود و مربوط به کاری که دارد استفاده کند. مثلا یک نقاش از راه خودش، یک نویسنده با شیوه‌ خودش و یا حتی یک فرد با موقعیتی معمولی می‌تواند ضرورت حمایت از همجنسگرایان را به اطرافیان خودش توضیح دهد.
 
در موزیک ویدیو جدیدتان تصاویری از شما به همراه رنگین کمان شش‌رنگ جامعه‌ دگرباشان هست. ممکن است بیشتر راجع به آن توضیح بدهید؟
 
من شخصاً خواستم پرچم همجنسگراها را به دست بگیرم چون می‌دانم تصویر من به سرعت در سراسر دنیا (دست کم بین فارسی‌زبانان) پخش می‌شود. خواستم این نماد را (که خوشبختانه یک پرچم بین‌المللی است) برای اولین‌بار به خانه‌ تک تک ایرانیان ببرم. پرچم یعنی نماد و نماینده‌ هویت. این پرچم برای همجنسگرایان و دوجنسگرایان کشور ما در حال حاضر آزاد نیست. من می‌خواستم در یک فضای شاد و صمیمی این را به همه نشان بدهم. مسلماً برای اینکه این پرچم به این تعداد از مردم نشان داده بشود باید هزینه‌های زیادی پرداخت بشود. من خواستم به سهم خودم این کار را انجام بدهم. خواستم بگویم من، “شهره” که سال‌هاست در دل و در خونه‌های ملت‌ام هستم، این عزیزان یعنی همجنسگرایان را همانطور می‌بینم که غیرهمجنسگراها را. با تصویر این پرچم، دعوتی صمیمانه از ملت‌ام داشتم برای تجدید نظر در اجحافی که در ابعاد وحشتناک به عزیزان‌مان از طرف جامعه خودمان شده است.
 
نازنین، یکی از دوست‌های لزبین ما می‌خواهد بداند: آیا یک زن در جایگاه خودش می‌تواند در زمینه‌ موزیک موفق‌تر از یک مرد باشد؟
 
در جامعه ما این کار خیلی مشکل است. خود من که کارم را شروع کردم در آن فضایی که برایم فراهم بود از خیلی جهات تحت فشار بودم، اما توانستم به کارم ادامه بدهم. پس بله می‌شود. چرا نشود؟
 
موزیک را با چه سبکی شروع کردید؟
 
من کارم را در اپرا شروع کردم. در گروه اپرای ملی ایران، اپراخوان بودم. در تالار رودکی و با یک گروه سمفونی‌های کلاسیک اکثراً غربی را اجرا می‌کردیم.
 
کدامیک از کارهای خود را از نظر شعر، آهنگ و تنظیم بیشتر دوست دارید و دلتان می‌خواهد با کدام آهنگساز همکاری کنید؟
 
ترانه “زن” از آلبوم زن: وقتی خدا تن آفرید از برگ گل زن آفرید. با هر هنرمندی که کارش را بلد باشد و کارهای خوب انجام دهد کار می کنم و در این زمینه محدودیتی برای خودم ندارم.
 
بعد از اعلام حمایت‌ شما از دگرباشان، سئوالی ذهن بسیاری از بچه‌های دگرباش و حامیان آنها را به خودش مشغول کرده است: “شهره به عنوان یک خواننده‌ مردمی چند درصد از زندگی و انرژی خود را به حمایت از دگرباشان اختصاص می‌دهد؟
 
شهره چون در میان دوستانش همجنسگراهای زیادی وجود دارند به صورت طبیعی مدام ذهنش درگیر مشکلات این عزیزان می‌شود؛ چه افراد داخل ایران با مشکلات مضاعف، چه همجنسگراهای خارج از ایران با مشکلات خاص خودشان.
 
من تا زنده‌ام در کنار همجنسگراها خواهم ماند و کارهای من و ویدئوهای من تا همیشه پشتیبان این عزیزان خواهد بود. برایم مهم نیست که عده‌ای (هر تعدادی که می‌خواهند باشند) خوش‌شان نیاید یا به قول عامیانه بخواهند با من بد باشند. از این به بعد هم در هر فرصت مناسبی که بتوانم حمایت‌ام را از حق انسانی همجنسگراها به عناوین مختلف اعلام خواهم کرد.

واکنش اطرافیان و طرفداران‌تان نسبت به حمایت شما از دگرباشان چی بود؟
 
اطرافیان من همه نظر مساعدی نسبت به این موضوع داشتند و خیلی از همکارها و دست‌اندرکاران هنری هم از این کار استقبال کردند. البته افراد معدودی هم این کار را “ریسک” می‌دانستند.
 
آیا بعد از حمایت بی‌پرده از دگرباشان، از سوی طرفدارهای‌تان با مشکلی برخورد نکردید؟
 
تا جایی که از ایمیل‌ها و تلفن‌ها و پیام‌ها بر‌می‌آید درصد خیلی بالایی از طرفدارانم از این حمایت خوشحال بودند و گمان می‌کنم آن دسته از طرفدارها و مردم که از این کار راضی نبودند ساکت ماندند و به گمان من در حال بررسی عمیق‌تر موضوع همجنسگرایی هستند. البته این مورد فقط در بین طرفدارهای غیر همجنسگرای‌ من دیده شد و باید بگویم تعداد خیلی زیادی از طرفدارهای من از میان جامعه‌ همجنسگرا هستند.
 
بعد از انتشار ویدیوی جدیدتان، در سایت رادیو جوان، لینک این ویدیو حذف شد. دلیل‌اش چه بود؟ آیا این اتفاق ارتباطی با تصاویر رنگین‌کمان داشت؟
 
ترجیح می‌دهم در این زمینه چیزی نگویم. در فیس‌بوک هم نوشتم که بنا به دلایلی… اما قضیه را باز نکردم.
 
ممنونم بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید.