عباس امیر انتظام، سخنگوی دولت مهندس مهدی بازرگان و یکی از اعضای جبهه ملی که در طول سال‌های گذشته همواره از او به عنوان «قدیمی‌ترین زندانی سیاسی در ایران» یاد می‌شد، صبح روز پنج‌شنبه ۲۱ تیر ماه در اثر ایست قلبی در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

عباس امیر انتظام که از او به عنوان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی در ایران یاد می‌شد در سن ۸۶ سالگی درگذشت

امیر انتظام که با پرونده‌سازی طرفداران سینه‌چاک ولایت فقیه به اتهام همدستی با آمریکا بازداشت و محاکمه شد، ابتدا در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود اما با تلاش‌های مهندس بازرگان، حکم اعدام او به حبس ابد تقلیل یافت.

یکی از مدارکی که در دادگاه علیه عباس امیر انتظام ارائه شده بود، نامه سفیر وقت آمریکا در ایران بود که در آن، امیر انتظام با عنوان dear (عزیز) خطاب شده بود. او در کتاب خاطرات خود نوشته است که قبل از محاکمه‌، ۴۵۴ روز حبس انفرادی کشیده است.

عباس امیر انتظام اما تا پایان عمر در تلاش برای دادخواهی و اعاده حیثیت بود. او بارها از مقام‌های قضایی خواسته بود در دادگاهی عادلانه و به شکل علنی محاکمه‌اش کنند تا بی‌گناهی یا گناهکار بودنش بر همگان آشکار شود اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هرگز به این خواسته تن نداد و در مقابل، زمانی که امیر انتظام در حبس بود از او می‌خواست درخواست عفو یا آزادی مشروط کند که این خواسته نیز هیچ‌وقت مورد قبول امیر انتظام واقع نشد.

گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی

با درگذشت عباس امیر انتظام اما، آیا پرونده دادخواهی او بسته می‌شود؟ امیر انتظام چگونه قربانی شد، پرونده او چه سیری را طی کرد و جمهوری اسلامی چه بر سر او آورد؟

زمانه این پرسش‌ها را با دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و مدافع حقوق بشر مقیم پاریس که وکالت عباس امیر انتظام را بر عهده داشته در میان گذاشته است.

آقای لاهیجی درباره آینده دادخواهی در مورد عباس امیر انتظام به زمانه می‌گوید:

«نه تنها این مورد، بلکه تمام فجایعی که در دوران جمهوری اسلامی و در زمان خلخالی‌ها و محمدی گیلانی‌ها و … رخ داده باید دادخواهی بشوند. مساله دادخواهی که الان خوشبختانه تبدیل شده است به یک جنبش دادخواهی، برای این است که در وهله اول حقیقت کشف شود و بعد اگر قربانی زنده است، خسارت‌های مادی و معنوی‌ای که به او وارد شده، از طریق آن دولتی که امکان دادخواهی را فراهم آورده تامین شود و از همه مهم‌تر از او اعاده حیثیت شود.»

این مدافع حقوق بشر با تاکید بر ضرورت اعاده حیثیت از قربانیان بی‌عدالتی، تلاش‌ها و کوشش‌های انجام شده در طی سال‌های اخیر برای پیشبرد جنبش دادخواهی را به همین منظور می‌داند و می‌گوید:

«باید به مردم ایران، مردم دنیا و تاریخ ثابت بشود که امیر انتظام و امیر انتظام‌ها قربانی بودند. قربانی دستگاهی جهنمی که در طی دوران حکومت خود هزاران نفر از نوع عباس امیر انتظام را لابه‌لای چرخ‌دنده‌هایش خرد کرده است و حتی نگذاشته صدای فریاد آنها به گوش مردم برسد.»

گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی درباره عباس امیر انتظام و پرونده او را از اینجا بشنوید:


  • در همین زمینه