مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی منتخب شورای شهر یزد با رأی این مجمع در روز غیاب رئیس آن، مجاز به ادامه کار خواهد بود.

سپنتا نیکنام: عضو زرتشتی شورای شهر یزد

مجمع تشخیص شنبه ۳۰ تیر قانون مربوط به حضور اقلیت‌های دینی و مذهبی در شوراهای شهر و روستا را تصویب کرد و بدین‌ترتیب نیکنام فعالیتش در شواری شهر یزد را از سر خواهد گرفت. مجمع به گفته غلامرضا مصباحی مقدم، یک عضو اصولگرای آن به قانون سال ۱۳۷۵ درباره شوراها طبق مصوبه مجلس بازگشت.

او پیش از این درباره حضورش در شورا به واسطه کمک مجمع تشخیص گفته بود تا وقتی که تکلیف عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا مشخص نشود، به سر کارش برنمی‌گردد.

او شنبه پس از اعلام نتیجه رأی‌گیری، در توئیتی از بازگشت به شورای شهر چنین خبر داد:

تعیین تکلیف این نماینده زرتشتی پس از آن به مجمع سپرده شد که مجلس شورای اسلامی ایران قانونی تصویب کرد تا اقلیت‌های دینی امکان نمایندگی شوراهای شهر را داشته باشند، اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد.

۲۱ آذر گذشته، در اصلاح قانون انتخابات شوراها، مجلس با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع تصمیم گرفت که دو تبصره ماده اول این قانون را تصویب کند: یک – اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند و  دو – این اقلیت‌ها به‌جای اسلام، باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند. نمایندگان همچنین در ماده چهارم تصویب کردند که این مصوبان برای انتخابات دور پنجم شوراها نیز معتبر و لازم‌الاجرا است.

جنتی هنوز مخالف است

فروردین گذشته احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنرانی روح‌الله خمینی در مهر ۱۳۵۸ و در آستانه اولین انتخابات شوراهای شهر پس از انقلاب، حکم داد که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند، خلاف شرع است. محمدرضا مدرسی یزدی، دیگر فقیه شورای نگهبان نیز در دفاع از لغو عضویت نیکنام همین سخنرانی را شاهد آورد.

جنتی در جلسه تشخیص در موافقت با بازگشت نیکنام دستش را بالا نبرد

تصاویر منتشرشده از نشست روز شنبه مجمع نشان می‌دهد که احمد جنتی کماکان با حضور نیکنام در شورای شهر مخالف است. او به بازگشت او رأی مثبت نداد. محمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع نیز در جلسه امروز غایب بود.

مخالفت فقهی با حضور نیکنام در شورای شهر یزد از قاعده «نفی سبیل» استخراج شد که در آن تسلط نامسلمان بر مسلمان نهی شده است. این تعبیر از سوی بسیاری دیگر، از جمله مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم رد شد.

جنجال بر سر حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد تاریخچه‌ای چندساله دارد. در ۱۳ تیر ۱۳۹۲ نیز محمدمهدی حرزاده، عضو روحانی شورای شهر سوم یزد به رأی‌آوردن او به عنوان یک فرد زرتشتی در انتخابات شورای شهر اعتراض کرد و آن را «خلاف قوانین اسلام» خواند.

او این بار نیز به خاطر شکایت علی‌اصغر باقری، یکی از رقبای انتخاباتی شکست‌خورده نیکنام در انتخابات شورای شهر و روستای یزد، به حکم دیوان عدالت اداری بر مبنای حکم پیشین جنتی از حضور در شورا بازماند.


در همین زمینه