صبح چهارشنبه ۲۵ ژوئیه/ ۳ خرداد شعب اخذ رأی در پاکستان آغاز به کار کردند. شهروندان پاکستانی پای صندوق‌های رأی می‌روند تا نخست‌وزیر جدیدشان را انتخاب کنند. رقابت اصلی میان حزب مسلم لیگ-نواز، به رهبری نواز شریف و حزب اپوزسیون تحریک انصاف، به رهبری عمران خان، یک ستاره سابق کریکت است. در ۷۱ سالی که از تشکیل دولت پاکستان می‌گذرد، در این کشور همواره نظامیان به طور مستقیم یا غیر مستقیم حکومت کرده‌اند.

صبح چهارشنبه ۲۵ ژوئیه/ ۳ خرداد: مسئولان یکی از شعبه‌های اخذ رأی در پاکستان قبل از آغاز به رأی‌گیری

نهادهای حقوق بشری هشدار داده‌اند که کمپین‌هایی که از هم‌اکنون برای ایجاد شائبه در تقلب انتخاباتی در پاکستان به راه افتاده، ممکن است گذار دموکراتیک به دولت بعدی را به خطر بیندازد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در برخی شعب اخذ رأی در اسلام‌آباد و در پنجاب، از نخستین ساعات رأی‌گیری کاندیداها مقابل شعبه‌ها صف کشیده‌ بودند تا رأی خود را به صندوق بیندازند.

اسلام‌گرایان افراطی و اسلام‌گرایانی که با سازمان‌های تروریستی مرتبط‌اند نیز این بار به طرز بی‌سابقه‌ای در انتخابات پارلمانی پاکستان حضور دارند. این نگرانی وجود دارد که احزاب میانه‌رو بخشی از کرسی‌‌های خود در پارلمان را به اسلام‌گرایان تندرو واگذار کنند.

در سال‌های گذشته در پاکستان حمله به اقلیت‌های مذهبی افزایش چشمگیری یافته است. جبران ناصر، یکی از کاندیداهای دگراندیش به قتل تهدید شده و برخی مراجع مذهبی با صدور فتواهایی حکم قتل او را صادر کرده‌اند.  ناصر در یک گفت وگوی تلفنی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است:

«من از طرف میلیون‌ها پاکستانی صحبت می‌کنم. آن‌ها می‌ترسند در مقابل اسلام‌گرایان بایستند. آن‌ها از جانشان بیم دارند.»

در مرکز و چهار ایالت پاکستان، رقابت اصلی میان حزب مسلم لیگ-نواز، به رهبری نواز شریف و حزب اپوزسیون تحریک انصاف، به رهبری یک ستاره سابق کریکت، یعنی عمران خان است. حزب مردم پاکستان، به رهبری بیلاوال بوتو زرداری، فرزند بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان، و حزب متحدہ مجلس عمل، که اتحادی از احزاب محافظه‌کار مذهبی و راست افراطی است، دو گروه اصلی دیگر حاضر در رقابت انتخاباتی هستند. در مجلس کنونی، حزب مسلم لیگ- نواز صاحب ۱۸۲ کرسی، حزب تحریک انصاف، صاحب ۳۲ کرسی و حزب مردم، صاحب ۴۶ کرسی است.

۳۴۵۰ نامزد بر سر۲۷۲ کرسی مجلس ملی رقابت خواهند کرد. علاوه بر این ۲۷۲ کرسی که به طور مستقیم انتخاب می‌شوند‌، ۱۰ کرسی به اقلیت‌ها و ۶۰ کرسی هم به زن‌ها اختصاص یافته است. برای تشکیل دولت، حزب برنده باید ۱۳۷ کرسی را تصاحب کند. ۸۵ هزار ۳۵۷ شعبه اخذ رأی ساعت ۸ صبح به وقت محلی کار خود را آغاز کردند و تا ساعت ۱۸ به وقت محلی، یک ساعت بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۳ نیز به کار خود ادامه می‌دهند.

در پاکستان ۱۰۵ میلیون و ۹۶ هزار نفر می‌توانند در انتخابات رأی بدهند. از این میان ۵۹ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر زن و ۴۶ میلیون و ۷۳۰ هزاز نفر مردند.

چنانچه میزان مشارکت زنان کمتر از ۱۰ درصد باشد، انتخابات غیر قانونی اعلام می‌شود. در سال ۲۰۱۳ در برخی مناطق پاکستان، به ویژه در شمال این کشور مسلمانان تندرو و طالبان مانع از حضور زنان از شرکت در انتخابات شده بودند. از آن زمان برای زنان سهمیه تعیین شد.

تدابیر امنیتی شدیدی نیز اتخاذ شده است. در استان بلوچستان پاکستان برای تأمین امنیت حوزه‌های رأی‌گیری اینترنت و تلفن‌های همراه از کار افتاده‌‌اند. بابر یعقوب، یکی از مقامات این استان به خبرگزاری‌ها گفته که طالبان پاکستان دست‌اندرکاران انتخابات پارلمانی را تهدید کرده‌اند. شامگاه گذشته طالبان به چند کامیون نظامی که حامل صندوق‌های رأی و تعرفه‌های انتخاباتی بود حمله کردند.

نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا بر انتخابات پاکستان نظارت دارد. تنها در استان بلوچستان است که به دلیل ناامنی ناظران بین‌المللی بر شعب اخذ رأی نظارت ندارند. در اوایل ماه جاری در این استان، در یک عملیات انتحاری ۱۴۹ نفر از جمله چند نامزد انتخاباتی به قتل رسیدند.

بیشتر بخوانید: