اصلاح‌طلبان از برگزاری نشستی در آینده با حضور سران نظام و محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات برای ایجاد «وحدت در حاکمیت» خبر داده‌اند. فرزند مهدی کروبی، یکی از چهره‌های کلیدی جنبش سبز که در حصر خانگی به سر می‌برد، این نشست را نشانه‌ای از قریب‌الوقوع‌بودن رفع حصر می‌داند.

شعار حامیان روحانی در هر دو دوره کارزارهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری اخیر: «حصر باید بشکنه»

حسین کروبی شنبه ششم مرداد به وب‌سایت «انصاف‌نیوز» گفت که یک منبع موثق به او خبر تصویب رفع حصر از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی در شورای عالی امنیت ملی را داده است. به ادعای او، مصوبه آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر رفع حصر برای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی فرستاده شده و «این‌طور که می‌گویند اگر رهبری تا ۱۰ روز نظرشان را اعلام نکنند، این مصوبه لازم‌الاجراست.»

پیش از این برخی از اصلاح‌طلبان آمر اصلی حصر چهره‌های جنبش سبز را خامنه‌ای معرفی می‌کردند و محافظه‌کاران مسئولیت آن را با شورای عالی امنیت ملی می‌دانستند.

به گفته حسین کروبی، تلاش‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برای برگزاری نشست وحدت بین سران نظام و اصلاح‌طلبان در راستای همین امر است.

الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شنبه ششم مرداد در نشستی درباره حواشی انتخاب او به عنوان قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت که اسحاق جهانگیری به دنبال برگزاری جلسه‌ای با حضور خاتمی و سران نظام است. به گفته حضرتی، معاون اول رئیس‌جمهوری می‌خواهد این جلسه را برای رفع محدودیت‌ها از خاتمی و ایجاد «وحدت» برگزار می‌کند. این سیاستمدار اصلاح‌طلب وحدت را «وحدت در میان حاکمیت» و «وحدت بین حاکمیت و ملت» تعریف کرد.

او همزمان گفت که ۲۰ دیدار مخفیانه برای رفع حصر انجام داده است.

حسین کروبی کمی بعد در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «جماران» گفت که خبر رفع حصر را «با یک واسطه» از جهانگیری نقل کرده است. او گفته که رفع محدودیت‌ها از خاتمی از دیگر مصوبه‌های شورای عالی امنیت ملی به ریاست حسن روحانی، رئیس‌جمهوری است.

وعده رفع حصر، یکی از وعده‌های اصلی هر دو کارزار انتخاباتی حسن روحانی قرار بود تا پیش از آغاز سال ۱۳۹۷ تحقق یابد اما چنین نشد. میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از اواخر سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد.


در همین زمینه