دیروز یکشنبه، ۲۹ ماه جولای، گروه هفت نفره‌ای از دوچرخه‌سواران خارجی، در تاجیکستان، در مسیر دنغره، مورد حمله قرار گرفتند و سه نفر از آنها در اثر زیر گرفتن خودرو حمله‌وران کشته شدند و نفر چهارم در بیمارستان جان داده است. سه تن دیگر از گردشگران زخمی شده اند.

دوچرخه‌های مسافران خارجی

این حادثه را وزارت امور داخلی تاجیکستان با نشر خبر فوری در سایت خود تایید کرده است. در این خبر گفته می‌شود که دو نفر از حمله‌کنندگان در زود و خورد با پلیس کشته شده اند و یک نفر دیگر بازداشت شده است. پلیس محلی و ماموران سازمان امنیت ملی در پی پیدا و دستگیر کردن دو نفر دیگر از حمله‌کنندگان بوده اند و امروز، ۳۰ ام جولای، خبر رسیده که دو نفر فراری که مشکوک به دست داشتن در حادثه اند نیز بازداشت شده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ان.او.اس، NOS، در هلند و تایید دولت تاجیکستان، یک تن از دوچرخه‌سوارانی که کشته شده، شهروند هلند است. بتابر آخرین اطلاع یک دوچرخه‌سوار سوئیسی و دو  دیگر آمریکایی بوده‌اند.

تصویر از محل حادثه

دولت تاجیکستان سال ۲۰۱۸ را سال توریسم اعلام کرده است و در راستای تبلیغ و دعوت توریست های خارجی برنامه‌های مفصلی تدارک دیده است که نتیجه قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش‌های رسمی در پنج ماه اول سال جاری ۹۰۰ هزار جهانگرد خارجی از تاجیکستان دیدن کرده اند.

روشن نیست که حمله به دوچرحه سواران برای سرد کردن بازار توریستی کشور است یا به قول برخی از رسانه‌های داخلی، منشا عقیدتی دارد.

باید اشاره کرد که دولت تاجیکستان، تا چند روز پیش، مانع از سفر درمانی کودک چهارساله‌ای به خارج از کشور شده بود چون او از نوادگان محی‌ال‌دین کبیری، رهبر حزب اسلامی ممنوع شده در تاجیکستان است. گرچه با فشارهای خارجی سرانجام با سفر درمانی این کودک مبتلا به سرطان موافقت کرد. برخی ناظران گمان می برند که حادثه حمله به دوچرخه سواران ممکن است به نحوی به مخالفت دولت با سفر کودک سرطانی ارتباط داشته باشد. برخی دیگر این حمله را شبیه به حمله‌های گروه افراطی داعش می‌دانند.
دنغره زادگار رئیس‌جمهوری تاجیکستان، امام‌علی رحمان، است و مسیر بسیاری از دوچرخه‌سواران به برای رفتن به بدخشان است.

پی‌نوشت

آخرین اطلاعات حاکی از تروریستی بودن سوءقصد به دوچرخه‌سواران خارجی است. دولت تاجیکستان مبنا را بر تروریستی بودن حمله گذاشته است.