بازداشت متهمان به اخلال اقتصادی ادامه دارد. همزمان شماری از سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران بار دیگر برای مبارزه با مشکلات اقتصادی خواهان توسل به مجازات اعدام هستند.

مسئولان جمهوری اسلامی بار دیگر خواهان «اعدام» متهمان به فساد اقتصادی هستند

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران سه‌شنبه ۹ مرداد از بازداشت ۳۵ تن به اتهام فساد اقتصادی خبر داد. او گفت که این ۳۵ تن «در رابطه با ۷ پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی در حوزه‌های سکه، ارز و خودرو» بازداشت شده‌اند. او اتهام آنها را «ملتهب‌کردن فضای بازار به صورت کاذب» خوانده است.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازار ارز و سکه دچار تلاطم شده و دلار از حدود ۳۸۰۰ تومان در شهریور ۱۳۹۶ به رقمی حدود ۱۲ هزار تومان رسیده است. مقام‌های جمهوری اسلامی شرایط کنونی را وضعیت جنگ اقتصادی اعلام کرده‌اند و بارها خواستار مقابله شدید با به گفته آنها «اخلال‌گران اقتصادی» شده‌اند.

روزنامه محافظه‌کار کیهان در همین رابطه سه‌شنبه در مطلبی اعلام کرد که «فرصت طلایی اعدام» اخلالگران اقتصادی فراهم شده و نوشت:

«فرصتی طلایی به دست قوه قضائیه افتاده است که با قلع و قمع تروریست‌های اقتصادی از سویی به مردم این اطمینان را بدهد که هیچ تعارفی با هیچ مفسدی نداشته و هر فردی را در هر جایگاهی به چنگال عدالت خواهد سپرد و همچنین نفس و روح تازه‌ای در اقتصاد بی‌جان کشور که توسط تروریست‌های اقتصادی به هم ریخته است دمیده شود»

همزمان عباس احمدی آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران سه‌شنبه برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان در مجلس حاضر شد. مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب در جریان پرسش و پاسخ از او خواسته کیهان را چنین تکرار کرد: «اخلالگران بازار ارز را در چهارراه استانبول دار بزنید».

دیروز نیز صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه هشدار داده بود که «هیچ گونه تسامحی با مفسدین اقتصادی و اخلالگران بازار مالی نخواهد داشت» و «در برخی موارد نیز اقدامات آنان مشمول عنوان افساد فی الارض بوده و مجازات آن مشخص است».

ایران پیش از این نیز متهمان به فساد اقتصادی را به اعدام محکوم کرده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه ۲۴ تیر در نشست هفتگی خود هشدار داده بود که «کشور در جنگ اقتصادی سنگین با آمریکا است» و مجازات متهمان اقتصادی به «آیین دادرسی خاص» نیاز دارد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یک «اتاق جنگ اقتصادی» تشکیل داده و به محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز که با دستگیری فعالان اقتصادی مخالفت کرده بود، تذکر داده است.

امام جمعه اصفهان:‌ مگر می‌شود همه را کشت؟

تا کنون صداهای اندکی برای مخالفت با اعدام متهمان به اخلال در بازار به گوش رسیده. در یکی از این موارد یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه پنجم مرداد گفت:

«این را یواشکی بگویم؛ فردی را که سکه خریده است بگیریم که چه بشود؟ … سکه از کشور خارج نشده و داخل کشور است اما چرا گاهی علت رها می‌شود و معلول را دنبال می‌کنیم… نمی گویم روش درستی است که اینگونه سکه به فروش برود و اشتباهی در نحوه توزیع و فروش وجود داشته باشد، اما کسی خریده و کسی فروخته؛ من کجای این را مفسد بدانم؟ بعضی می‌گویند چرا اعدام نشده است. مگر می‌شود همه را کشت؟ با چه گناهی باید او را کشت؟»

ایران از لحاظ شمار اعدام به کل جمعیت رتبه نخست اعدام در جهان را داراست. در سال گذشته خورشیدی دست‌کم ۳۲۲ تن در ایران اعدام شدند که چهار تن از آنها زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند. ۲۳ حکم اعدام از این میان در ملاء عام اجرا شد.


در همین زمینه