عراق از ایران کمک خواسته. ایران بالگرد آبپاش فرستاده و حالا هم نقشه ریخته تا آتش را از راه زمین خاموش کند. راه‌حلی که نیازمند گذر از مرز و زمین‌های آلوده به مین است. دولت اما تمام این راه‌های پرهزینه زمینی و هوایی را می‌آزماید تا یک کار را انجام ندهد: رهاسازی آب از بخش ایرانی هورالعظیم به بخش عراقی تالاب.

اهواز، دود ناشی از تالاب هورالعظیم

گرمای شدید، کمبود آب آشامیدنی، قطعی مکرر برق و گرد و غبار شدید و حالا دود غلیظ و آزاردهنده ناشی از آتش سوزی هورالعظیم، زندگی شهروندان خوزستان را با مشکل مواجه کرده است.

شعله ور شدن دوباره آتش در هورالعظیم خوزستانی‌ها را با مشکلات تنفسی مواجه کرده. در حال حاضر دود غلیظی مناطق پیرامون هورالعظیم را فراگرفته است.

نزدیک به یکماه پیش آتش سوزی هورالعظیم، سبب شد دود سفیدی اهواز را دربرگیرد.

آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در بخش متعلق به عراق از ۱۲ تیر آغاز شد. این آتش سوزی مجدداً در اواخر هفته اول مردادماه برافروخته شد و دود آن باز هم به چشم خوزستان رفت.

در واقع، مادامی که هورالعظیم در آتش می‌سوزد و بادهای غرب به شرق  وزیدن می‌گیرد، مناطق پیرامون تالاب هم در خوزستان باید منتظر این دود غلیظ و آزاردهنده باشند.

روزنامه قانون در گزارشی نوشته «دود این بار حتی به محیط های سرپوشیده هم نفوذ کرده و مردم شهر را به سرفه‌های شدید انداخته است».

بنابر این گزارش، شهرهای هویزه، بستان، رفیع، سوسنگرد و حمیدیه و اهواز که به تالاب هورالعظیم نزدیک‌ترند با دود شدیدتر و غلیظ‌ تری هم مواجه هستند.

مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به آتش‌سوزی مجدد بخش عراقی تالاب هورالعظیم اعلام کرده در برخی شهرها مخصوصاً هویزه، دو مرکز شبانه‌روزی ایجاد شده، اتوبوس آمبولانس در مناطق بحرانی مستقر شده و بین شهروندان ماسک توزیع می‌شود.

در هفته‌های اخیر عراق برای مهار این آتش‌سوزی از ایران کمک خواسته بود. ایران نیز بالگردهای آبپاش خود را به منطقه اعزام کرد.

اما در حقیقت، یکی از راهکارهای اصلی اطفای حریق در هورالعظیم، رهاسازی آب از بخش ایرانی تالاب به بخش عراقی آن است، راه‌حلی که مسئولان ایرانی به سبب کمبود آب به آن رضا نمی‌دهند.

اکنون کارشناسان می‌گوید خاموش کردن این آتش یک راه حل زمینی هم دارد.

آتش سوزی هورالعظیم تا کنون دو مرتبه خاموش شده اما باز زبانه گرفته است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به محل رفته‌اند و به صورت هوایی از این آتش سوزی بازدید کرده‌اند.  حالا استاندار خوزستان از عمدی بودن این حریق می‌گوید:

«این نوبت برای سومین بار است که تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده است برای همین از استانداری های بصره و میسان عراق درخواست کرده ایم که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از آتش زدن تالاب انجام دهند و با افرادی که دست به چنین اقدامی می زنند برخورد لازم انجام دهند».

اما مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان این گمانه‌زنی را رد کرده. احمد رضا لاهیجان‌زاده به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفته

«شرایط برای وقوع آتش‌سوزی‌های مجدد مهیا است. اگر بخواهیم جهت اطفای حریق هورالعظیم به صورت زمینی وارد خاک عراق شویم، باید جاده احداث و برای ورود زمینی به خاک کشور عراق تمهیدات زیادی اندیشیده شود».

به گفته این مقام محلی، مشکل دیگر برای اطفای زمینی آتش، میدان‌های مینی است که در منطقه وجود دارد.

دو سوم تالاب هورالعظیم در عراق قرار دارد. در زمان جنگ هشت ساله صدام حسین برای کوچ دادن اجباری کردهای عراقی آب ورودی تالاب را مسدود کرد. کشاورزی بی‌رویه و استخراج نفت از دیگر عوامل خشکی تالاب هورالعظیم است که زمانی به اقتصاد منطقه رونق بخشیده بود.

برآورد می‌شود تا کنون حدود ۲۵ هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم در آتش سوخته و از بین رفته است.


در همین زمینه