فهرستی از ۳۴۳۶۱ پناهجو و مهاجری که از سال ۱۹۹۳ در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست دادند در چارچوب جشنواره هنری دوسالانه لیورپول بر دیواری در این شهر به نمایش گذاشته شد. این فهرست به‌عنوان یک اثر هنری چندی پیش در این جشنواره به‌نمایش گذاشته شده بود اما معلوم نیست که توسط چه کسانی تخریب شد.

فهرستی از ۳۴۳۶۱ پناهجو که در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست دادند در چارچوب جشنواره هنری دوسالانه لیورپول بر دیواری در این شهر به نمایش گذاشته شد.
فهرستی از ۳۴۳۶۱ پناهجو که در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست دادند در چارچوب جشنواره هنری دوسالانه لیورپول بر دیواری در این شهر به نمایش گذاشته شد.

یک سخنگوی جشنواره دوسالانه لیورپول گفته است که این اثر همچنان آسیب‌پذیر است: «این فهرست همچنان هدف قرار خواهد گرفت اما ما همه تلاش خود را خواهیم کرد که تا پایان جشنواره سالم بماند.»

جشنواره هنری دوسالانه لیورپول تا تاریخ ۲۸ اکتبر سال جاری (۶ آبان‌ماه) ادامه خواهد داشت. این جشنواره بزرگترین رویداد هنر معاصر بریتانیا در عرصه هنرهای تجسمی است که در آن چهره‌ها و گروه‌های بین‌المللی در موزه‌ها، نگارخانه‌ها، معابر عمومی و فضای آنلاین آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

فهرست هزاران پناهجوی جان‌باخته را یک شبکه ضدتبعیض به نام «اتحاد برای اقدام‌های بین‌فرهنگی» تهیه کرده که هر سال با همکاری ۵۵۰ سازمان عضو این شبکه در ۴۸ کشور جمع‌آوری می‌شود. این فهرست از سال ۲۰۰۷ با همکاری بانو جنت‌اوغلو، هنرمند ترکیه‌ای در چندین نسخه به زبان‌های مختلف در روزنامه‌ها، بیلبوردها و شبکه‌های حمل‌ونقل نصب و منتشر می‌شود. در ماه ژوئن روزنامه گاردین جدیدترین نسخه این فهرست را که توسط دوسالانه لیورپول و «چیزنهیل گالری» لندن تهیه شده بود، منتشر کرد.

سازمان‌دهندگان دوسالانه لیورپول هنوز در تلاش هستند تا دلایل تخریب اولیه این پروژه را دریابند.

سَلی تالِنت، مدیر دوسالانه لیورپول در بیانیه‌ای گفته است: «بجا و مهم است که این فهرست را در جریان بحران جهانی پناهجویی در اختیار عموم قرار دهیم. از این‌که این فهرست تخریب شد شگفت‌زده شدیم و می‌خواهیم دلیل آن را بدانیم.»

برخی، كاركنان شورای شهر ليورپول را عامل تخریب فهرست پناهجویان دانسته و گفته‌اند آن‌ها فهرست را با پوسترهای غيرقانونی اشتباه گرفته و از روی تابلو پايين آورده‌اند. «دابل نگاتیف» که یک سازمان معرف هنر معاصر است هفته گذشته در توئیتر خود به نقل از یک شاهد نوشت «افرادی که لباس رسمی بر تن داشتند ظاهراً این کار را انجام داده‌اند.»

سخنگوی شورای شهر لندن در واکنش گفته که مطمئن است این اقدام را هیچ یک از همكاران او انجام نداده‌اند. او می‌گوید: «ما قطعاً مسئول نیستیم.»