ناظم ثبوتی، فرماندار هویزه می‌گوید در سه چهار روز گذشته ۱۰ تا ۱۱ کانون دیگر در بخش عراقی هویزه دچار حریق شده‌اند. او اصلی‌ترین راهکار جهت مهار آتش را رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم می‌داند.

این مقام محلی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته

«رهاسازی آب باید یا توسط عراق و یا توسط ایران انجام شود. با توجه به مشکلاتی که در کشور عراق وجود دارد، آنها تعهدی در این زمینه ندارند و با این شرایط باید از سمت ایران به بخش عراقی تالاب هورالعظیم آب رهاسازی شود».

عراق از ایران کمک خواسته. ایران بالگرد آبپاش فرستاده و حالا هم نقشه ریخته تا آتش را از راه زمین خاموش کند. راه‌حلی که نیازمند گذر از مرز و زمین‌های آلوده به مین است. دولت اما تمام این راه‌های پرهزینه زمینی و هوایی را می‌آزماید تا یک کار را انجام ندهد: رهاسازی آب از بخش ایرانی هورالعظیم به بخش عراقی تالاب.

مسئولان ایرانی به سبب کمبود آب به این روش رضایت نمی‌دهند.

اکنون ناظم ثبوتی می‌گوید «موضوع رهاسازی آب از سوی ایران در بخش عراقی تالاب هورالعظیم در حال بررسی است». او می‌گوید هر بخشی از آتش را رها می‌کنیم بخش دیگری فعال می‌شود.

مقامات ایرانی از جمله عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست  و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان می‌گویند آ‌تش‌سوزی‌ در هورالعظیم عمدی بوده. او همچنین با انتقاد از دولت عراق گفت این کشور ۱۳ روز طول داد تا به هواپیماهای آبپاش ایران مجوز اطفای حریق بدهد.

غلطت دود ناشی از آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم خوزستانی‌های پیرامون تالاب را با مشکل مواجه کرده. در هفته گذشته، ادارات و بانک‌های هویزه یک روز تعطیل شدند.

مادامی که هورالعظیم در آتش می‌سوزد و بادهای غرب به شرق  وزیدن می‌گیرد، مناطق پیرامون تالاب هم در خوزستان باید منتظر این دود غلیظ و آزاردهنده باشند.

برآورد می‌شود تا کنون دستکم حدود ۲۵ هزار هکتار از بخش عراقی تالاب هورالعظیم در آتش سوخته و از بین رفته است.

آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در بخش متعلق به عراق از ۱۲ تیر آغاز شد. این آتش سوزی مجدداً در اواخر هفته اول مردادماه برافروخته شد و دود آن باز هم به چشم خوزستان رفت.


در همین زمینه