سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) احکام سنگین صادر شده شامل زندان، شلاق و محرومیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای برای همکاران سایت مجذوبان نور را محکوم کرد.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز احکام صادر شده برای همکاران سایت مجدوبان نور را محکوم کرد

رضا معینی، مسئول دفتر افغانستان و ایران گزارش‌گران بدون مرز، روز چهارشنبه ۲۲ آگوست/۳۱ مرداد در این رابطه گفته است: «این محکومیت‌ها یک اقدام قضایی نیستند بلکه انتقام‌گیری دستگاه قضایی علیه آزادی اطلاع رسانی مستقل است.»

به گفته معینی از آغاز اعتراضات مردمی در دی ماه سال ۱۳۹۶، رژیم تهران بر سرکوب فعالان اطلاع‌رسانی متمرکز شده است.

او از جاوید رحمان، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران خواسته است درباره وضعیت اسفبار روزنامه‌نگاران زندانی در ایران که خودسرانه بازداشت و در دادگاه‌هایی ناعادلانه محکوم می‌شوند، به فوریت اقدام کند.

رضا معینی: «جمهوری اسلامی ایران باید به تعهدات جهانی ناظر بر رعایت حقوق بشر ملزم شود.

همکاران سایت مجذوبان نور که خبرهای مربوط به درویشان گنابادی را پوشش می‌دهد اما در مجموع به ۶۴ سال زندان و ۴۴۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

صالح‌الدین مرادی و رضا انتصاری از مدیران سایت و سینا انتصاری شهروند‌-خبرنگار هر کدام به ۷ سال زندان، کسرا نوری از مدیران سایت و محمد شریفی مقدم، شهروند‌-خبرنگار، هر کدام به ۱۲ سال زندان و مصطفی عبدی، یکی دیگر از مدیران این سایت به ۲۶ سال زندان محکوم شده است.
این افراد همچنین به ۷۴ ضربه شلاق، دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور هم محکوم شده‌اند.

این در حالی است که در اعتراض به ناعادلانه بودن روند دادرسی از جمله نداشتن حق انتخاب وکیل در جلسه‌های دادگاه‌های انقلاب، هیچ‌کدام از این افراد در دادگاه شرکت نکردند و احکام به صورت غیابی صادر شده‌اند.

پیش از این و در تاریخ ۲۰ تیر نیز آویشا جلال‌الدین، شیما انتصاری و سپیده مرادی، سه شهروند-خبرنگار همکار سایت مجذوبان نور به اتهام «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر کدام به پنج سال زندان محکوم شدند.

این سه هم‌اکنون در زندان قرچک ورامین زندانی‌اند که شرایط هولناکی دارد.

همکاران سایت مجذوبان نور هنگام اطلاع‌رسانی از درگیری‌های خیابان هفتم پاسداران در نخستین ساعات بامداد اول اسفند ۹۶ بازداشت و به هنگام بازداشت به شدت از سوی ماموران انتظامی و بسیجی‌های لباس شخصی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز این روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران هنگام بازجویی در آگاهی شاپور و بند ۲۰۹ زندان اوین نیز به شدت شکنجه شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات سال ۲۰۱۸ گزارش‌گران بدون مرز از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۶۴ قرار دارد.

  • در همین زمینه