ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که از ۵ نوامبر نفت ایران را تحریم می‌کند. به همین سبب قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به میزان ذخایر نفت بستگی بیشتری پیدا کرده است. آیا بعد از تحریم نفتی ایران، تولیدکنندگان نفت می‌توانند سهمیه ایران در بازارهای جهانی را جبران کنند؟ خبرگزاری رویترز گزارش داده که کارشناسان در این موضوع تردید دارند و به همین دلیل قیمت نفت خام افزایش یافته است.

نوسانات قیمت نفت به دلیل ابهام در میزان ذخایر نفتی جهان بعد از تحریم ایرانی (عکس: آرشیو)

قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی جمعه ۲۴ اوت/ ۲ شهریور ۰,۶ درصد افزایش یافت و به ۷۵,۱۹ دلار در هر بشکه رسید.  پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت خام به سبب تحریم نفتی ایران از ۵ نوامبر به بعد، و کاهش ذخایر نفت خام در جهان هر هفته ۴,۷ درصد افزایش بیابد.

نفت تگزاس غربی به ۶۸,۳۲ دلار به ازای هر بشکه در بازارهای جهانی معامله شد و به این ترتیب با افزایش ۴۹ سنت در هر بشکه، به میزان ۳,۷ درصد افزایش یافت.

معامله‌کنندگان نفت می‌گویند عرضه نفت کمتر از تقاضا است و تحریم نفتی ایران هم بر بازار نفت اثر گذاشته است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان سومین تولیدکننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک، و پنجمین تولیدکننده نفت در جهان در سال جاری روزانه ۲,۵ میلیون بشکه نفت خام صادر کرده. این مقدار نفت خام معادل ۲,۵ درصد نفت مورد نیاز در جهان است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که در نیمه نخست ماه اوت سال جاری میزان صادرات نفت خام ایران ۷۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده. چنانچه عربستان سعودی موفق نشود، کاهش نفت ایران را جبران کند، بازرها ملتهب خواهند شد و قیمت نفت افزایش می‌یابد. پیش‌بینی شده که تولید نفت خام ایران با آغاز تحریم نفتی به ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز کاهش بیابد. علاوه بر کمیت نفت، کیفیت آن هم در نوسانات قیمت نفت مؤثر است. تصفیه نفت سبک برای پالایشگاه‌ها هزینه کمتری از تصفیه نفت سنگین دارد. روز گذشته خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که عربستان سعودی و عراق موفق شده‌اند با عرضه نفت با کیفیت بهتر، بازار نفت ایران در کشورهای اروپایی را به دست بگیرند.

جنگ تجاری آمریکا و چین هم در افزایش قیمت نفت بی‌تأثیر نبوده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که انتظار می‌رفت پنجشنبه ۲۳ اوت ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین به توافق برسند. اما توافق حاصل نشد و آمریکا تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی از چین را به میزان ۱۶ میلیارد دلار افزایش داد. چین یکی از خریداران نفت آمریکا و یکی از مهم‌ترین مشتریان نفتی ایران است.

چین روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌‌کنند. بیش و کم به همان اندازه‌ای که قرار است با آغاز تحریم نفتی آمریکا، صادرات تفت خام ایران محدود شود.

بیشتر بخوانید: