رؤسای جمهوری ایران و فرانسه درباره مسائل مختلف تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. روحانی در این تماس تلفنی از اروپا خواست تا برنامه روشن خود را برای حفظ برجام ارائه دهد، در حالی‌که مکرون بار دیگر خواسته‌های قبلی خود را درباره گسترش مذاکرات به برنامه موشکی بالستیکی ایران و نفوذ این کشور در خاورمیانه تکرار کرده است.

دیدار حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در نیویورک ـ شهریور ۱۳۹۶
دیدار حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک ـ شهریور ۱۳۹۶

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دوشنبه ۵ شهریور در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است: «ایران خواهان حفظ برجام است اما در عین حال اگر در زمینه تضمین کانال‌های مالی و پولی، نفت، بیمه و حمل‌ونقل، آینده برنامه اجرایی اروپا روشن نباشد، اقدامات دیگری را خواهد داشت.»

روحانی افزوده است که طرف‌های باقی‌مانده در برجام به برنامه‌های خود برای حفظ این توافق، سرعت و شفافیت بیشتری دهند.

امانوئل مکرون نیز در این تماس تلفنی بر پایبندی فرانسه به برجام تأکید کرده و گفته است که اروپا در حال پیگیری سازوکارهای مختلف تجاری و مالی در این زمینه است.

روحانی و مکرون همچنین درباره نشست آتی وزیران خارجه سه کشور اروپایی و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تحولات سوریه و نشست آتی سه جانبه رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه و همچنین مبارزه با تروریسم، تبادل نظر کردند.

این در حالی است که امانوئل مکرون روز دوشنبه در سخنرانی سالانه خود در برابر سفیران فرانسه در کشورهای دیگر باز هم بر خواسته قبلی خود مبنی بر گسترش ابعاد مذاکرات با ایران درباره ادامه توافق هسته‌ای بعد از سال ۲۰۲۵، برنامه موشکی بالستیکی ایران و نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی تأکید کرد.

مکرون گفت: «ما همه‌کار خواهیم کرد تا به مذاکرات کمک کرده و مانع از یک بحران جدی در ماه‌های آینده شویم.»

فرانسه بارها اعلام کرده‌ که ضمن حفظ پایبندی به توافق هسته‌ای خواهان پیشبرد مذاکراتی خارج از برجام درباره نقش ایران در خاورمیانه و برنامه موشکی سپاه پاسداران است. آلمان و بریتانیا نیز چند بار از این موضع دفاع کرده‌اند. ایران اما برنامه موشکی خود را دفاعی می‌داند و حاضر نیست درباره آن گفت‌گو کند. ایران همچنین به جز مورد یمن حاضر نشده درباره نفوذش در خاورمیانه وارد مذاکره شود.

اتحادیه اروپا پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که ۱۸ میلیون یورو برای حمایت از توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران به تهران کمک خواهد کرد. این مبلغ بخشی از بسته حمایتی ۵۰ میلیون یورویی اروپا در حمایت از ایران است.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا یک روز بعد در بیانیه‌ای از کمک مالی اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت چنین کمک‌هایی «مانع تغییرات معنادار در سیاست‌گذاری ایران می‌شود».

هرچند اروپا بسته‌ای پیشنهادی از مشوق‌های اقتصادی به ایران ارائه کرده، مقام‌های ایرانی این بسته را نومیدکننده و ناکافی خوانده‌اند. اتخاذ تمهیدات ویژه برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های ثانویه ایالات متحده، و پیشنهاد کمیسیون اروپایی برای انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران از دیگر راهکاری اروپا برای حفظ برجام هستند. بانک سرمایه‌گذاری اروپا اما پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تراکنش مالی با ایران را نپذیرفته است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۴ شهریور در یک برنامه تلویزیونی از اتحادیه اروپا گلایه کرد که آماده پرداختن هزینه لازم برای حفظ برجام نیست. علی خامنه‌ای ماندن در توافق هسته‌ای را مشروط به تداوم فروش نفت ایران کرده است. وزیر خارجه ایران گفته اروپا فروش نفت ایران را تضمین کرده، در همان حال گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی و عراق موفق شده‌اند بخشی از بازار نفت ایران در اروپا را در اختیار بگیرند.  همزمان، روز دوشنبه علیرضا تنگسیری در نخستین اظهاراتش پس از انتصاب به فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران خواهان خروج نیروهای خارجی از خلیج فارس شد. تنگسیری سال ۲۰۱۲ گفته بود عقل سلیم می‌گوید تا زمانی که ایران از تنگه هرمز استفاده می‌کند آن را نبنند.

بیشتر بخوانید: