سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به بازداشت رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشری که از روز ۲۳ خرداد در بازداشت است، در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط این فعال مدنی شد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و مدافع حقوق بشر و همسرش رضا خندان هر دو در بازداشت هستند

رضا خندان، صبح روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور و به دنبال مراجعه ماموران به منزل شخصی‌اش بازداشت شد.

محمد مقیمی، وکیل رضا خندان در فیس‌بوک خود نوشته است پس از دستگیری آقای خندان، او را به دادسرای اوین در زندان اوین منتقل کرده‌اند و اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» را به او تفهیم کرده‌اند.

خندان همچنین به دلیل حمایت خود از مبارزات زنان در ایران علیه حجاب اجباری متهم شده است که به «ترویج بی‌حجابی در فضای عمومی» پرداخته است.

او روز گذشته (دوشنبه ۱۲ شهریور) از احضار و تهدید خود به بازداشت خبر داده و در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: «شخصی امروز با موبایلم تماس گرفت و گفت که از وزارت اطلاعات تماس می‌گیرد. او گفت که باید فردا به آنجا بروم. از آنجا که هیچ شخص و نهاد دیگری غیر از مقام قضایی آن هم کتبا و با ذکر دلایل و اتهامات، حق ندارد افراد را تحت تعقیب قرار دهد؛ حدود قانونی را به ایشان یادآور شدم. متاسفانه در پاسخ به اعتراض من گفت که: “پس دستگیر می‌شوی”.»

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۴ سپتامبر/ ۱۳ شهریور، گفته است: «مقامات مسئول ابتدا نسرین ستوده را با اتهاماتی جعلی بازداشت کرده‌اند و سپس به آزار، اذیت، ارعاب و تهدید خانواده و دوستان او پرداخته‌اند و حالا همسرش را دستگیر کرده‌اند. این اقدامات خشونت‌آمیز نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی تا چه اندازه به دنبال ساکت کردن وکلای حقوق بشر هستند و در این راه حتی از هدف قرار دادن خانواده‌های آنان هم ابا ندارند.»

این مقام عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواسته است تا زوج نسرین ستوده و رضا خندان را فوری و بی‌‌قید و شرط آزاد کنند: «آنها باید همه اتهامات مطرح شده علیه این دو را پس بگیرند و آزار و اذیت این خانواده را یک بار و برای همیشه متوقف کنند.»

پیش از این نسرین ستوده در نامه‌ای از زندان در واکنش به آزار خانواده و دوستانش از سوی نهادهای امنیتی و قوه قضاییه نوشت: «از آنجا که تاکنون کلیه‌ی مکاتبات اینجانب با مسئولان بی‌نتیجه مانده است، ناگزیر در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانم از تاریخ سوم شهریور ۹۷ دست به اعتصاب غذا می‌زنم.»

مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل اما از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا خواسته است در گفت‌و‌گوهای خود با ایران به دستگیری و بازداشت خودسرانه رضا خندان و نسرین ستوده بپردازند و هر آنچه از دست‌شان برمی‌آید برای تسریع آزادی این دو مدافع حقوق بشر انجام دهند.

رضا خندان در ماه‌های اخیر درباره وضعیت نسرین ستوده در بازداشت و اعتصاب غذا و همچنین بازداشت سایر زندانیان سیاسی از جمله فرهاد میثمی اطلاع‌رسانی می‌کرد.


  • در همین زمینه