سعید اسدی، رئیس مجموعه تئاتر شهر، و مریم کاظمی، کارگردان نمایش «رویای شب تابستان» یکشنبه ۱۸ شهریور به طور موقت بازداشت شدند. دست‌اندرکاران نمایش، تیزر «رویای شب تابستان» را بدون مجوز در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند. خانه تئاتر اعلام کرده که پیگیر بازداشت این دو نفر است.

بازیگران «رویای شب تابستان» در حال تمرین

شامگاه گذشته در آخرین روزهایی که موزیکال «رویای شب تابستان» در تئاترشهر روی صحنه اجرا می‌شد، تیزری از یکی از تمرینات این نمایش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در پیش‌زمینه ترانه معروف «ویرون بشی ای دل» پخش می‌شود و هنرمندان روی صحنه رقصی را تمرین می‌کنند. مسئولان قضایی که محتوای تیزر را نپسندیده بودند، کارگردان نمایش و سعید اسدی رئیس مجموعه تئاتر شهر را به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار کردند. قاضی حکم قرار موقت برای آن‌ها صادر کرد. با توجه به پایان وقت اداری و آماده نشدن وثیقه، سعید اسدی و مریم کاظمی به بازداشتگاه منتقل شدند.

مدیرکل هنرهای نمایشی به خبرگزاری‌های داخلی گفته که دستگاه قضایی برای هر یک از بازداشت‌شدگان، ۳۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین کرده است.

بازیگران «رویای شب تابستان» در حال تمرین:

مدیر عامل خانه تئاتر دوشنبه ۱۹ شهریور اعلام کرد از طرف این نهاد صنفی و هنری، پیگیر آزادی سعید اسدی (مدیر تئاتر شهر) و مریم کاظمی (کارگردان تئاتر) است. به گفته شهرام گیل‌آبادی جلسه فوق‌العادهای هم قرار است در طول روز تشکیل شود:

 «از ساعاتی پیش و به محض اطلاع از موضوع، پیگیر امور مربوط به آزادی این دو هنرمندیم. امروز جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره خانه تئاتر تشکیل خواهد شد تا تصمیم و موضع صنف نسبت به این موضوع اعلام شود.»

نمایش «رویای شب تابستان» نیز توقیف شده است. این نمایش یک رومانس کمدی موزیکال نوشته ویلیام شکسپیر با ترجمه مریم کاظمی‌ست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که وزیر ارشاد اسلامی به طور «مجدانه»  آزادی سعید اسدی، رئیس تئاتر شهر و مریم کاظمی، کارگردان تئاتر را پیگیری کرده است. اداره کل هنرهای نمایشی در این اطلاعیه اعلام که «روند اداری و مراحل قانونی آزاد شدن این دو هنرمند تئاتر، در دو روز گذشته طی شده و صبح فردا [سه‌شنبه ۲۰ شهریور] به نتیجه خواهد رسید.»

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی ارشاد اسلامی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است سانسور برای حقوق هنرمندان اعمال می‌شود. آن‌ها هم به خطوط قرنز توجه کنند:

«شورای نظارت و ارزشیابی به منظور صیانت از حقوق هنرمندان سعی می‌کند در چهارچوب مقررات وظایف خود را انجام دهد. در چند سال اخیر این نوع اتفاقات بارها پیش آمده که پوستر یا تبلیغ خاصی در فضای رسمی یا مجازی بدون مجوز منتشر شده و تبعات منفی داشته است. خواهش من از گروه‌های نمایشی این است با توجه به تدوین آیین‌نامه تبلیغات نمایش و ضوابط شورای نظارت، حتما به این موضوع مهم توجه کنند.»

اداره کل ارشاد اسلامی در اطلاعیه‌ای که در طول روز منتشر کرد از هنرمندان تئاتر عذرخواهی کرده است.

در این نمایش عرفان میدانلو‌، هومن رهنمون‌، حسام کلانتری‌، رسول حق‌شناس‌،راضیه ده پایینی، سمیه کیادربندسری، فاطمه خدابنده‌لو، رضا محمدیان، آرزو رستمی‌فر، آرزوحلاجی، رضا نجاری، محسن شیرازی، حسن همتی، عباس ابوالفضلی، الهام قره‌خان بیکلو، فربدتجویدی، میثم سپاه‌منصوری، امیرمحمدملکی، محمد نسترن، نیلوفر کوشامهر، شقایق اصلانی، ریحانه فدایی اردستانی، عطیه اسلامی، آتنا طالبی آذر، حدیثه سهرابی، امید کفایتی، بهادرمیرناصری، امیرحسین شیخی، مرتضی کریمیان، بهرنگ رهنمون، علی پناهی، پارسا پازوکی، علی اصغر حق‌شناس بازی می‌کردند.

تهیه‌کنندگی این کمدی موزیکال را که محصول انجمن هنرهای نمایشی استان تهران است، امیرحسین شفیعی به عهده داشت.

پانویس:

این گزارش در طول روز با خبرهای تازه به روز شد

بیشتر بخوانید: