با وجود انتقادهای گسترده از اجرای احکام اعدام در ملاء عام در ایران، روز پنج‌شنبه ۲۲شهریور، یک حکم اعدام در ملاء عام دیگر به اجرا درآمد: این بار در مرودشت استان فارس.

عکس از آرشیو

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه گزارش کرد که صبح روز ۲۲ شهریور، مردی که متهم شده بود پیش از قتل، نوجوان مقتول ۱۳ ساله را مورد «آزار و اذیت» قرار داده است، در ملاء عام اعدام شد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، حکم متهم این پرونده که سابقه آدم‌ربایی و ایراد ضرب و جرح با چاقو را نیز داشته، در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان فارس صادر و پس از تأیید در شعبه هفتم دیوان عالی کشور و صدور مجوز معاون اول قوه قضاییه، در شهرستان مرودشت به اجرا درآمد.

فرد اعدام شده متهم شده بود پس از ربودن نوجوانی ۱۳ ساله و انتقال او به کوه‌های اطراف مرودشت، طی ۱۵ روز اقدام به آزار و اذیت روحی و جسمی او کرده و پس از آن با پایین انداختنش از کوه، او را به قتل رسانده است.

اعدام‌های در ملاء عام همواره مورد انتقاد افراد، نهادها و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر و مبارزه با اعدام بوده‌اند و سازمان ملل هم بارها نسبت به اجرای این مجازات هشدار داده و آن را محکوم کرده است.

در همین زمینه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش سال ۲۰۱۷ خود به مجمع عمومی این سازمان درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفته بود جامعه جهانی همچنان با جدیت مخالف رفتار غیر انسانی، بی‌رحمانه، ضدبشری و تحقیر آمیز اعدام در ملاء عام است.

در دهمین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران درباره اعدام در ایران، در بخش مربوط به اعدام‌های در ملاء عام آمده است: «علی‌رغم انتقادهای بین‌المللی، حکومت ایران در سال ۲۰۱۷ نیز به اجرای اعدام‌های در ملاء عام ادامه داده است. اعدام‌های در ملاء عام بار‌ها توسط سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است. پیشتر هم دبیرکل سازمان ملل و هم گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در گزارش‌های‌شان خواستار منع اجرای حکم اعدام در ملاء عام شده‌اند.»

از میان ۵۱۷ اعدامی که سازمان حقوق بشر ایران از وقوع آنها در سال ۲۰۱۷ خبر داده، ۳۱ مورد اعدام در ملاء عام انجام شده است. بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران این اعدام‌ها در ۱۵ استان ایران انجام شده‌اند و بیشترین آنها در استان‌های آذربایجان غربی و خراسان رضوی بوده است (هر کدام چهار مورد).

همچنین بر اساس گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل درباره اعدام در جهان، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.


  • در همین زمینه