شرکت امنیت سایبری «فایرآی» می‌گوید هر گاه حادثه ژئوپولیتیک مهمی اتفاق می‌افتد، احتمال حمله سایبری جمهوری اسلامی هم افزایش می‌یابد. تحریم نفت ایران یکی از این رویدادهاست. فایرآی هشدار داده که گروه هکرهای ایرانی APT33 ممکن است به شرکت‌هایی که در زمینه انرژی در خاورمیانه فعالیت می‌کنند، حمله سایبری کند.

الیستیر شپرد، مدیر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فایرآی در حال معرفی هکرهای ایرانی موسوم به APT33

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که از ۱۳ آبان نفت ایران تحت تحریم قرار می‌گیرد. هدف آمریکا این است که صادرات نفت ایران به صفر برسد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت فایرآی هشدار داده که قبل از آغاز تحریم نفتی ایران ممکن است حملات سایبری گروهی از هکرهای ایرانی به شرکت‌های حوزه انرژی در خاورمیانه شدت بگیرد.

الیستیر شپرد، مدیر یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فایرآی گفته است:

«همیشه وقتی تغییرات ژئوپولیتیک در جهان اتفاق می‌افتد، نگرانی‌های ما از حملات سایبری هکرهای ایرانی، به ویژه گروهی از آنان که تحت تأثیر این تغییرات قرار دارند بیشتر می‌شود.»

شرکت فایرآی گروهی از هکرهای ایرانی را که با ایمیل‌های فیشینگ به کامپیوترهای شرکت‌های هدف دسترسی پیدا می‌کنند، شناسایی کرده. فایرآی که فعالیت گروه هکرهای ایرانی موسوم به APT33 را از سال ۲۰۱۳ به این سو زیر نظر دارد می‌گوید فعالیت‌های سایبری این گروه پیچیده‌تر و خطرناک‌تر شده است.

دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک گزارش فایرآی را رد کرده و گفته است سراسر این گزارش دروغی بیش نیست. دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

«توانایی‌های سایبری ایران صرفاً دفاعی‌اند و ادعاهایی که یک شرکت خصوصی مطرح کرده، جنبه تبلیغاتی دارد و تنها هدفش جلب مشتری است. پیشنهاد می‌کنیم که این حرف‌ها را باور نکنید.»

نخستین بار شهریور سال گذشته شرکت فایرآی گزارشی درباره حملات سایبری هکرهای ایرانی به شرکت‌های سعودی و چند شرکت هوایی و نفتی غربی منتشر کرده و نسبت به افزایش توانایی سایبری این هکرها هشدار داده بود. فایرآی گفته بود استفاده از زبان فارسی در کد بدافزارها و همچنین تعطیلی هکرها در روزهای پنجشنبه نشان می‌دهد که این هکرها در جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند.

شرکت فایرآی که از طرف کمپانی‌ها و دولت‌های غربی برای تحقیق در زمینه حملات سایبری به کار گرفته شده، ایران را در عرصه حملات سایبری و هک‌های اینترنتی در ردیف چین و روسیه می‌داند.

در فروردین سال جاری وزارت خزانه‌داری آمریکا مؤسسه «مبنا» و ۱۰ فرد مرتبط با این شرکت مستقر در ایران را به دلیل اجرای حملات سایبری علیه ۱۴۴ دانشگاه آمریکا و ۱۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور جهان تحریم کرد. مؤسسه «فیشلبس» (Phishlabs) این حملات را رهگیری و شناسایی کرده بود. شرکت آمریکایی امنیت سایبری ماندیانت هم گزارشی از حمله سایبری جمهوری اسلامی به بخش انرژی و سازمان‌های دولتی آمریکا منتشر کرده بود.

 بیشتر بخوانید: