به فاصله سه روز قیمت دلار در ایران نزدیک به ۴ هزار تومان افزایش یافت و رکورد جدیدی زد. روز سه‌شنبه پس از سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان شد و مردم برای خرید ارز به بازار هجوم آوردند. یک کارشناس اقتصادی در ایران می‌گوید افزایش نرخ ارز به سخنرانی ترامپ ربطی ندارد.

عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

به‌فاصله سه روز قیمت دلار از ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان به ۱۸ هزار و ۵۵۰ تومان در بعد از ظهر چهارشنبه ۴ مهر رسید.

بهای دلار صبح چهارشنبه در بازار آزاد ۱۶ هزار و ۹۹۸ تومان بود و در حوالی ظهر به بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان اوج گرفت و بعد از ظهر چهارشنبه کمی کاهش یافت و به ۱۸ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.

بهای یورو نیز که روز گذشته (سه‌شنبه) ۱۹ هزار و ۹۵۰ تومان بود بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) به ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت.

قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز نسبت به روز گذشته بیش از ۱۶,۵ درصد افزایش پیدا کرد و ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

این ارقام در اقتصاد ایران بی‌سابقه‌اند.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که از صبح چهارشنبه پیش از باز شدن صرافی‌ها، جمعیت زیادی از مردم برای خرید دلار ۱۷ هزار تومانی به خیابان فردوسی تهران رفته و در مقابل صرافی‌ها صف‌های طولانی درست کرده بودند.

برخی از بازاریان یکی از دلایل افزایش قیمت ارز و سکه را افزایش فشار تقاضا برای خرید آن‌ها دانسته‌اند.

یکی از از بازاریان که نام او منتشر نشده به سایت «انتخاب» گفته است که بازار از دست دولت خارج شده زیرا خط قرمز دولت برای دلار ۱۱ هزار تومان بود ولی دلار مدت‌هاست که از این خط قرمز هم رد شده است.

او افزود: «تا زمانی که بازار یک مقدار سیر صعودی می‌گیرد سریع نیروی انتظامی را وارد بازار می‌کنند که این موضوع کار را خراب می‌کند و پخش کردن دلال‌ها خود موجب می‌شود تا دلار و سایر ارزها گران‌تر شوند.»

سه‌شنبه ۳ مهر قیمت دلار ابتدا ۱۶ هزار و ۳۹۰ تومان و قیمت یورو ۱۹ هزار و ۲۳۳ تومان بود اما بعد از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در بعد از ظهر این روز، قیمت دلار آمریکا و ۵۰۰ تومان و یورو ۱۹ هزار و ۹۵۰ هزار تومان شد.

سید رضی آقامیری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفته است: «افزایش قیمت دلار در روز گذشته ربطی به نطق ترامپ در سازمان ملل نداشت. اصلاً او چیز جدیدی نگفت که روی نرخ ارز تأثیری بگذارد.»

به‌گفته آقامیری در حال حاضر مسئله خبری یا روانی چندان نرخ ارز را بالا نمی‌برد؛ بلکه این «یک التهاب درون‌زاست که در خودش تولید می‌شود».

او نیز از خارج شدن کنترل بازار سخن گفت و افزود: «یک التهاب و نگرانی فراوانی در کسانی وجود دارد که اندک پولی دارند و می‌خواهند به نوعی ارزش‌اش را حفظ کنند.»

روز چهارشنبه شاخص بورس تهران نیز افزایش یافت. محمود رضا خواجه‌نصیری، مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس می‌گوید دلیل افزایش شاخص بورس، ورود نقدینگی و رشد سود برخی شرکت‌ها ناشی از افزایش قیمت ارز و ارزیابی مجدد سرمایه است.

بحران اقتصادی ایران با خروج آمریکا از برجام شیب تندتری پیدا کرده و ارزش ریال در برابر دلار آمریکا ۴۳۰ درصد کاهش یافته است.

بانک مرکزی ایران اواسط شهریور سیاست‌های جدیدی را برای مقابله با افزایش قیمت ارز و طلا اعلام کرد. بر اساس این سیاست‌ها، صرافی‌ها مجاز به واردکردن ارز و طلا شدند و ایران هم تلاش می‌کند در مبادلات تجاری با روسیه و ترکیه دلار را کنار بگذارد.

بیشتر بخوانید: